Thule Group inleder samarbete med bluesign technologies för att säkra konsumentsäkerhet och ansvarsfull resursanvändning

Som ett led i Thule Groups miljöarbete inleder företaget ett samarbete med bluesign technologies ag. Genom samarbetet säkerställs att företagets produkter följer högsta standard inom kemi och ansvarsfull användning av resurser samtidigt som det säkerställer en tydlig kommunikation till kunder och konsumenter.

Thule Groups ambition är att bedriva företagets verksamhet med så liten miljöpåverkan som möjligt. Med denna grundläggande värdering har det varit självklart att ända sedan starten för drygt 70 år sedan ta hänsyn till miljöaspekten i utveckling såväl som de idag rigorösa testerna under konstruktions- och utvecklingsfasen. Testerna är en garant för högkvalitativa produkter tillverkade för att hålla under lång tid.

- Samarbetet med bluesign technologies gör att vi kan säkerställa att de material vi använder uppfyller våra högt ställda krav vad gäller miljöpåverkan, hälsa och säkerhet. Samarbetet med bluesign technologies är ytterligare ett steg i vårt ständiga förbättringsarbete när det gäller hållbarhet, säger Magnus Welander, VD och koncernchef Thule Group. Genom samarbetet med bluesign technologies, som är verksamt i en betydande del av i sport- och fritidsbranschen, kommer vi att kunna öka vårt fokus på att möta de höga krav vi har på de material vi använder vid produktionen av Thule- och Case Logic-väskor. Dessutom innebär samarbetet att vi enklare kommer att kunna berätta om vårt arbete på ett tydligt och begripligt sätt för våra kunder och slutkonsumenter, avslutar Magnus Welander.

Bluesign® system tillämpas på textilkemi och textilmaterial. Dess fokus på material och tillverkningsprocesser leder till en mer ansvarsfull resursanvändning genom att ämnen som utgör risk för människor och miljö elimineras redan från början av tillverkningsprocessen.

Pontus Alexandersson
Director Sustainability Thule Group
E-mail: pontus.alexandersson@thule.com

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv.Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (bl.a. utrustning för cykel, vatten- och vintersporter, takboxar, cykelkärror, barnvagnar, babyjoggers, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral för mobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (bl.a. snökedjor).
Våra produkter säljs på 136 marknader över hela världen. Vi är fler än 2.200 anställda som arbetar på 10 fabriker och fler än 35 försäljningskontor över hela världen. Försäljningen under 2014 uppgick till 4,7 miljarder svenska kronor.
Thule Group är ett publikt företag listat på Nasdaq Stockholm.
Läs mer på www.thulegroup.com

Om bluesign technologies ag
Schweizbaserade bluesign technologies ag grundades år 2000. Sedan dess har bluesign® systemet antagits av flertalet ledande organisationer i textilbranschen. Viktiga aktörer i tillverkningen och leverantörskedjan av kemi, textil och material förlitar sig på bluesign®-systemet. Välkända varumärken inom sportkläder och utrustning, modeindustrin samt hem-textilbranschen förlitar sig på den omfattande kunskapen hos bluesign technologies.
SGS har en andel på 80 % i bluesign technologies ag.
För mer information, besök
www.bluesign.com