Thule Group köper ledande nordamerikansk tillverkare av taktält

Thule Group är glada att tillkännage förvärvet av Tepui Outdoors Inc., en ledande nordamerikansk tillverkare av taktält. Förvärvet kommer ytterligare att förbättra Thule Groups växande produktportfölj med inriktning mot en aktiv livsstil.

"Taktält på bilen erbjuder konsumenter ett bra sätt att utnyttja sin befintliga bil som bas för sin övernattning på avlägsna platser, där själva resan är huvudmålet, på engelska kallat ”overlanding”. Försäljningen av denna typ av produkter har ökat stadigt de senaste åren och vi är glada över att addera ett stort sortiment av högklassiga taktält och tillbehör till vårt redan stora utbud av produkter för konsumenter som lever ett aktivt liv. Synergierna mellan Thule-varumärkets marknadsledande position för lösningar att ta med sig sin utrusning på bilen och Tepuis taktält är uppenbara både ur marknads- och tillverkningsperspektiv. Detta, i kombination med vår och Tepuis ömsesidiga syn på hög kvalitet, smarta tekniska lösningar och god design samt en gemensam passion för utomhusaktiviteter, gör att förvärvet blir en naturlig del av koncernen säger Magnus Welander, vd och koncernchef för Thule Group.

Tepui Outdoors Inc. grundades 2010 av Evan och Gabriela Currid. Företaget är baserat i Santa Cruz, Kalifornien, och leds av Evan Currid. Han kommer också att fortsätta hantera produktkategorin inom Thule Group.

Den totala köpeskillingen för Tepui Outdoors Inc. var 9,5 miljoner USD, på skuld- och kassafri basis, samt en potentiell maximal tilläggsköpeskilling på 1,75 miljoner USD, vilken baseras på intäktsutvecklingen under perioden 2019-2020.

Tepui Outdoors Inc. har cirka 20 anställda och en beräknad nettoomsättning för 2018 på cirka 6,5 miljoner USD.

Förvärvet förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på Thule Groups totala försäljning och resultat. Den nya kategorin, taktält, kommer framöver att rapporteras i produktkategorin Sport&Cargo Carriers.

Denna information är sådan information som Thule Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 december 2018, kl. 00.30 (CET).

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder bolaget produkter inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersport som transporteras med bil), Packs, Bags & Luggage (t.ex. dator- och kameraväskor, vandringsryggsäckar, resväskor), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar) och Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, barncykelstolar).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 9 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen.
Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2017 uppgick till 5,9 miljarder kronor.

Om Tepui Tents
Tepui Tents, som grundades 2010 i Santa Cruz, Kalifornien, tillverkar högkvalitativa taktält och tillbehör för camping och utflykt. Tepui Tents har en marknadsledande position tack vare användarvänliga produkter med god design och  materialval av hög kvalitet. Takälten är lätta att installera på i det närmaste alla fordon med takräcke. Tepuis produkter gör varje äventyr till en bekväm upplevelse, från off-road bilen på resa i väglöst land till familjebilen för campinghelgen vid sjön.
www.tepui.com