Thule Group öppnar nytt distributionscenter i Huta, Polen, för att stödja verksamheten i Central- och Östeuropa.

Idag inviger Thule Group sitt nya distributionscenter i staden Huta i västra Polen. Centret blir logistisk knutpunkt för företagets växande verksamhet i Central- och Östeuropa och möjliggör ökad service till återförsäljare i regionen. Det bidrar också positivt till företagets miljöpåverkan genom effektivare transporter.

Thule Groups koncernchef, Magnus Welander, inviger idag företagets nya distributionscenter i staden Huta i västra Polen. Med en yta på 10.000 kvm för lager och distribution kommer centret att bidra avsevärt till ökad flexibilitet och effektivitet i företagets expansion i Öst- och Centraleuropa.

-       Med vårt nya distributionscenter får vi en betydligt större flexibilitet och snabbhet i hur vi når våra kunder i länder som Polen, Tjeckien, Bulgarien och Rumänien, men även Ryssland och Norden, säger Magnus Welander. Samtidigt minskar vi vår miljöpåverkan avsevärt eftersom vi i och med den strategiska placeringen i anslutning till Thule Groups största monteringsanläggning kommer att minska transportmängden betydligt, avslutar Magnus.

Thule Group är redan sedan drygt 15 år etablerade i Huta med den största av företagets totalt sex europeiska produktions- och monteringsanläggningar. Investeringen i ett nytt distributionscenter uppgår till SEK 65 miljoner. Det totala antalet anställda i den polska verksamheten är säsongsberoende och kommer att variera mellan 350 och 700 personer.

För frågor och ytterligare information:
Tel: 070 – 309 00 21

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (bl.a. utrustning för cykel, vatten och vintersporter, takboxar, cykelkärror, barnvagnar, babyjoggers, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral förmobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (bl.a. snökedjor).

Våra produkter säljs på 136 marknader över hela världen. Vi är fler än 2.200 anställda som arbetar på 10 fabriker och fler än 35 försäljningskontor över hela världen. Försäljningen under 2013 uppgick till 4,3 miljarder svenska kronor.

Läs mer på www.thulegroup.com