Thule Group slutför avyttringen av återstående del av segmentet Specialty

Thule Group AB (publ) har idag slutfört avyttringen den återstående delen av sitt affärssegment Specialty, verksamheten för verktygslådor till pick-up trucks, till det amerikanska företaget CURT Group. Avyttringen ger Thule Groups ledning möjlighet att fokusera ytterligare på att driva tillväxt inom kärnverksamheten i affärssegmentet Outdoor&Bags.

Försäljningspriset består av två delar, en första del på 18 MUSD och en tilläggsköpeskilling på ytterligare högst 3,5 MUSD (baserat på försäljningen under kalenderåret 2018).

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified.erbjuder bolaget produkter inom produkt-kategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersporter som transporteras med bil), Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, cykelbarnstolar), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar), Sport&Travel Bags (t.ex. vandrings-ryggsäckar, resväskor) och Bags for Electronic Devices (t.ex. dator- och kameraväskor).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,6 miljarder kronor.