Thule Groups vd och koncernchef Magnus Welander kommenterar till första kvartalet, januari-mars, 2017

Ett mycket starkt första kvartal

2017 har börjat bra med en försäljningstillväxt om 14 procent (valutajusterat) för vår Outdoor&Bags verksamhet och med en bibehållen god lönsamhet.
Region Europe & ROW var återigen en stark motor i vår tillväxt och resultatet var över förväntan med en tillväxt om 17 procent (valutajusterat). Jag är också nöjd med att Region Americas levererade en tillväxt om 7 procent (valutajusterad) i kvartalet, trots en fortsatt allmänt utmanande marknadssituation för återförsäljarledet i USA.Vår EBIT förbättrades med 14% (valutajusterat) trots stora satsningar på tunga globala lanseringar inom resväskor och multisportvagnar, samt stora investeringar på produktutveckling. Detta visar att vi fortsatt har bra balans mellan lönsamhet och fokus på att driva långsiktig tillväxt.

Thule produkter med vinnande design
Vi har alltid varit stolta över våra produkter med sina smarta lösningar och god design. Under det första kvartalet fick vi återigen tillfälle att fira vår vinnande designförmåga. Med multisport-vagnen Thule Chariot Sport och cykelbarnstolen Thule Yepp Nexxt vann Thule två av de 75 mycket prestigefyllda IF Product Design Gold Awards, av många ansett som designvärldens Oscars.

Region Americas visar god tillväxt
I Region Americas ökade försäljningen med 7 procent (valutajusterat) under kvartalet, vilket var speciellt positivt med tanke på att det fortfarande är ganska skakigt i marknaden bland sport- och fritids- återförsäljare i USA.

Sport&Cargo Carriers utvecklades väl inom alla produktgrupper. Tillväxten drevs av lyckade produktlanseringar, en bra vinter och det faktum att återförsäljarledet gick in i säsongen med mer balanserade ingående lagernivåer. Inom Other Outdoor&Bags levererade vi ännu ett kvartal av stark tillväxt drivet av våra barnrelaterade produkter.

Under kvartalet började leveranser från vårt nya distributionscenter i västra USA och därmed har vi nu framgångsrikt och utan problem genomfört alla de större stegen i vår förändrade distributionsstruktur.

Europa hjälpt av het husbilsmarknad
I kvartalet ökade omsättningen inom Region Europe & ROW med imponerande 17 procent valutajusterat.

Under perioden var utvecklingen i den europeiska husbils- och husvagnsmarknaden mycket positiv och jag är mycket nöjd med att vi klarade av att leverera de snabbt ökande volymerna som både drevs av den heta marknaden och av fortsatt ökade marknadsandelar. Vi ser det inte som sannolikt att marknaden kan fortsätta med samma starka utveckling senare under året, men känner oss däremot trygga med att vi kommer fortsätta vinna marknadandelar med vårt starka produkterbjudande.

Sport&Cargo Carriers fortsatte utvecklas mycket väl i regionen och den stora lanseringen av en helt ny familj av Thule Chariot multisportvagnar har mottagits bättre än förväntat.

Våra första insteg med Thule Subterra familjen av resväskor för den moderna affärsresenären har mottagits väl i marknaden och de första månadernas försäljning var lovande. Även inom Bags for Electronic Devices fanns ljuspunkter under kvartalet med tillväxt i väskor för dagligt bruk såsom mindre ryggsäckar och datorväskor.

Specialty avyttring förlöper enligt plan
Den påbörjade processen att avyttra verksamheten verktygslådor för pick-up trucks förlöper enligt plan. Under kvartalet minskade försäljningen, som förväntat, beroende på utfasningen av private label produkter till Home Depot.

Råmaterialkostnaderna ökar
Som de flesta företag hade vi förväntat oss en viss ökning av råmaterialpriserna under året, jämfört med de relativt fördelaktiga nivåerna som rådde under 2016. Detta hade vi tagit höjd för i våra priser för 2017. Dock har de senaste månadernas prisökningar på stål och aluminium varit högre än förväntat. Vi anser oss kunna kompensera för detta till stor del tack vare en positiv produktmix och effektiviseringar inom produktions- och distributionsledet.

Vi ser fram emot en spännande högsäsong
Med en mycket bra start på året och många spännande nya produkter ute i butikerna ser vi fram emot en intressant vår- och sommarsäsong.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified.erbjuder bolaget produkter inom produkt-kategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersporter som transporteras med bil), Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, cykelbarnstolar), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar), Sport&Travel Bags (t.ex. vandrings-ryggsäckar, resväskor) och Bags for Electronic Devices (t.ex. dator- och kameraväskor).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,6 miljarder kronor.

Ett mycket starkt första kvartal
Magnus Welander, vdoch koncernchef