Thule renodlar verksamheten med fokus på sport och fritidssektorn – knoppar av dragkroksverksamheten

Malmö, 18 juni 2014. Styrelsen i Thule Group AB (publ) (”Thule”) har beslutat att koncernens dragkroksverksamhet ska knoppas av och skiljas ut från företagets övriga verksamhet. Beslutet är ett led i företagets strategi att fokusera och ytterligare utveckla Thules kärnverksamhet inom sport- och fritidssektorn. Avknoppningen kommer vara slutförd under tredje kvartalet 2014.

I linje med Thules fokus på sport- och fritid – under affärsområdet Outdoor&Bags –  har bolagets styrelse beslutat knoppa av den del av verksamheten som utvecklar, producerar och säljer dragkrokar direkt till bilindustrin samt till privatpersoner på eftermarknaden. Affärsområdet omsätter 795 MSEK och avknoppningen följer avyttringen av Thules släpvagnsverksamhet som nyligen slutfördes.

”Thules strategiska inriktning är mycket tydlig. Vi ska fortsätta stärka vår marknadsledande position inom sport- och fritidsprodukter för aktiva konsumenter runt om i världen”, säger Magnus Welander, koncernchef Thule Group. ”Dragkroksverksamheten är därmed inte en del av vår kärnverksamhet och vi bedömer att det gynnar Thule som helhet att affärsområdet knoppas av och fortsätter sin verksamhet i en fristående form.”

”Vårt fokus på affärsområdet Outdoor&Bags märks tydligt inte minst genom att vi under det senaste året framgångsrikt introducerat flera nya produktkategorier. Exempel är barncykelssadlar och barnvagnar i en ny kategori som vi kallar Active with Kids, en bred kollektion med cykelväskor och ett antal prisbelönta väskor för fotoutrustning. Vi kommer fortsätta presentera nya produkter i samband med sommarens globala sport och cykelmässor”, avslutar Magnus Welander.

Den avknoppade dragkroksverksamheten kommer att bedrivas i ett nybildat, fristående bolag och behåller för närvarande befintliga ägare.

Magnus Welander
Koncernchef Thule Group AB
Telefon: 0703-325 504
e-mail : magnus.welander@thule.com

Kommunikationsdirektör Thule Group AB
e-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (bland annat utrustning för cykel, vatten och vintersporter, takboxar, cykelkärror, barnvagnar, babyjoggers, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral förmobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (snökedjor och verktygslådor för pick-up bilar).

Thule Group har cirka 2 450 anställda vid 25 produktionsanläggningar och försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 136 marknader och försäljningen under 2013 uppgick till 4,3 miljarder kronor.

Läs mer på www.thulegroup.com

Citat