Thules dragkroksverksamhet blir fristående bolaget Brink Group B.V.

Thules dragkrokar, tidigare en division inom Thule Group och marknads-ledande inom utveckling och produktion av dragkrokar för bilar, blir det fristående bolaget Brink Group med huvudkontor i Staphorst, Nederländerna. Samtidigt kommer varumärket på dragkrokarna att byta namn från Thule till Brink.

I linje med Thule Groups ambition att fokusera verksamheten på utomhus- och sportprodukter för aktiva personer, tillkännagav koncernen den 18 juni i år avsikten att förbereda försäljningen av koncernens dragkroksverksamhet. Ett första steg var att knoppa av dragkroksdivisionen från Thule Groups huvudsakliga verksamhet inom utomhus- och fritidssektorn, och därmed göra det möjligt för båda divisionerna att fokusera på respektive strategisk inriktning.

Namnet på det nya företaget kommer att vara Brink Group och dragkrokarna kommer få varumärket Brink. Det innebär att den fristående dragkroksverksamheten kommer att använda namnet som dragkroksverksamheten hade när företaget köptes av Thule Group 2006.

Magnus Welander, koncernchef för Thule Group, säger i en kommentar, "Vår strategiska inriktning som bygger på Thule Groups marknadsledande position inom utomhus- och sportprodukter för aktiva personer runt om i världen är mycket tydlig. Exempelvis har vi lanserat flera nya produkter som cykelbarnstolar och barn- och joggingvagnar inom kategorin som vi kallar "Active with Kids". Vi har även lanserat ett antal prisbelönta kameraväskor, transportväskor för cyklar och nyligen tekniska vandringsryggsäckar . I det här konceptet var dragkroksverksamheten inte längre en kärnverksamhet inom Thule Group.”.

"Jag är övertygad om att Gerrit de Graaf och hans team har rätt kompetens och strategin på plats för att fortsätta utveckla dragkroksverksamheten, och med tanke på Thule Groups strategiska inriktning är jag övertygad om att den nya strukturen kommer att gynna båda företagen", avslutar Magnus Welander.

Huvudkontoret för Brink Group kommer att ligga i Staphorst, Nederländerna. Nordic Capitals aktiefonder VI och VII kommer även fortsättningsvis vara majoritetsägare i Brink Group. Styrelseordföranden för det nya bolaget blir Anders Pettersson, fram till 2009 VD för Thule Group.

Gerrit de Graaf, idag affärsområdeschef för dragkrogsdivisionen inom Thule Group och framtida koncernchef för Brink Group, kommenterar: "För våra originaldels- och eftermarknadskunder, såväl som för våra slutkonsumenter, kommer den nya strukturen, utöver namnbytet, inte att påverkas av förändringen. Brink Group kommer även fortsättningsvis att ledas av den nuvarande ledningsgruppen. Vår ägare, Nordic Capital Fond VI och VII, kommer att fortsätta göra det möjligt för oss att investera kraftigt i innovativa projekt, både på originaldel- och eftermarknaden, samt i expansion och förnyelse av produktionsplattform för att ständigt optimera produkterna och produktionen".

Välkommen till Thules och Brinks gemensamma monter på Automechanika i hall 4.0, gång A, monter 11 (direkt vid hallens huvudentré).

Bas Roelofs
VP Marketing Brink Group
E-post: bas.roelofs@thule.com

Kommunikationsdirektör, Thule Group
Telefon: +46-70-309 00 21
E-post: fredrik.erlandsson@thule.com

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (bl.a. utrustning för cykel, vatten och vintersporter, takboxar, cykelkärror, barnvagnar, babyjoggers, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral för mobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (bl.a. snökedjor).

Thule Group har cirka 2 900 anställda vid 45 produktionsanläggningar och försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 136 marknader och försäljningen under 2013 uppgick till 4,3 miljarder kronor.

Läs mer på www.thulegroup.com

Om Brink Group
Brink Group, sedan 2006 ägt av Nordic Capital och fram till slutet av detta år en del av Thule Group,  har över hundra års erfarenhet av tillverkning av dragkrokar inom fordonssektorn. Brink Group tillverkar, i fabriker i Holland och Frankrike, en exakt passande dragkrok till praktiskt taget alla fordon från ledande tillverkare.

I Europa har nära 25 miljoner bilar utrustats med en Brink-dragkrok. Brink Group har cirka 600 medarbetare i 12 länder.

Läs mer på www.brink.eu