Thules kajakhållare Thule K-Guard vinner det internationella designpriset Red Dot Award

Svenska Thule tilldelas återigen det prestigefulla designpriset Red Dot Award, denna gång för sin innovativa och designmässigt framstående kajakhållare Thule K-Guard. Förutom sin speciella design är detta den första kajakhållaren som på ett säkert sätt låser både kajaken och hållaren vid takräcket.

I sin design av Thule K-Guard har Thule utgått från egenskaperna hos dagens moderna kajaker. Dessa är byggda för att vara smidiga i vattnet, men när de väl placeras på land är situationen annorlunda. Kajaker görs av material som ofta är stötkänsligt och har former som varierar från modell till modell, och därför är det en utmaning att designa en universell kajakhållare som kan garantera en säker transport. Med Thule K-Guard har Thule lyckats ta fram en kajakhållare som gör att entusiaster kan transportera sin kajak snabbare, säkrare och enklare.

– Att för andra året i rad kamma hem ett Red Dot Award är fantastiskt roligt, och ett kvitto på att Thule är banbrytande i både kvalitet, design, funktion och innovativ produktdesign. Detta sporrar oss att fortsätta ligga i framkant och skapa spännande produkter inom outdoor-kategorin, säger Greger Juhlin, chef för produktutveckling inom Thules affärsområde Vehicle Solutions.

Red Dot Award omnämns som designprisets Nobelpris, och har tilldelats innovativ produktdesign av tyska Design Zentrum Nordrhein-Westfalen ända sedan 1955. Över 14 000 tävlingsbidrag skickas årligen in till Red Dot och priserna delas ut i tre kategorier; Product design, Communication design och Design concept.

Thule K-Guard belönas i kategorin Product Design, en kategori där 4.515 bidrag skickades in i år och bedömdes av 30 internationella välrenommerade jurymedlemmar. Juryn testar och utvärderar själva produkterna på plats i Essen, Tyskland. Det är andra året i rad som Thule vinner pris i den prestigefulla utnämningen. Förra året vann företaget för takräcket Thule SlideBar.

För mer information om Red Dot Award, besök http://en.red-dot.org/

Varumärket Thule etablerades redan 1942. Under mottot Bring your life erbjuder Thule globalt ett brett sortiment av premiumprodukter. Thule skapar transportlösningar som möjliggör för användarna att ta med sig sin utrustning på ett säkert, enkelt och elegant sätt. Thule erbjuder bland annat takräcken, cykelhållare, takboxar, trailers, snökedjor och väskor.