Flera lyckade annonseringar av spel inom Thunderful-koncernen

Thunderful Publishing annonserade i slutet av förra veckan spelet  Planet of Lana. Annonseringen följdes av miljontals tittare, samt fick stor spridning och mycket positiva kommentarer i spelmedier. I helgen annonserades dessutom Coatsinks kommande spel REPLACED under E3, en av världens största spelmässor, och blev ett av helgens mest uppmärksammade spel.

Planet of Lana är ett filmiskt pusseläventyr, inramat av en episk sci-fi-saga, utvecklat av  göteborgsstudion Wishfully. Fans och press hyllade spelet för sin säregna visuella stil och för spelmekaniker som för samman ett flertal moderna klassiker. I samband med detta registrerade Thunderful ett exceptionellt högt antal önskelistsanmälningar.

“Vi är helt tagna av responsen på Planet of Lanas annonsering på Summer Game Fest. Så mycket kärlek och förväntan kring vårt spel. Thunderful som publisher för titeln har gjort att Planet of Lana har fått en världspublik”, säger Wishfully Studios VD Adam Stjärnljus.

I helgen valde dessutom ledande journalister och spelmedier ut systerföretaget Coatsinks spel REPLACED som ett av de mest imponerande spelen under spelmässan E3. REPLACED blev hyllat för en säregen kombination av 2D och 3D, en fängslande retrofuturistisk story och spektakulära stridsscener.

“REPLACED is a really exciting title for us. It’s a visual feast with jawdropping gameplay mechanics, and we think players are going to love it”, säger Coatsinks VD Tom Beardsmore.

”Det är väldigt roligt att se den positiva respons som våra ambitiösa spel har fått i spelmedier sedan deras annonseringar. Bemötandet visar att den strukturerade urvalsprocess som vi har utvecklat för att säkerställa koncept och kvalitet för våra interna spelidéer fungerar utmärkt även inom vår publishingverksamhet. Spelen är exempel på vår övergripande satsning på större spelprojekt. Det finns tydliga synergier i att kunna använda och förfina samma process när vi investerar i både interna och externa spelprojekt”, säger Thunderful Groups VD Brjann Sigurgeirsson.

Både Planet of Lana och REPLACED släpps 2022.

För mer information om Thunderful Group, vänligen kontakta:
Brjann Sigurgeirsson, VD, Thunderful Group

Thunderful Group är en huvudsakligen nordisk koncern verksam inom utveckling och förläggning av spel samt distribution av exempelvis Nintendoprodukter, spel, speltillbehör och leksaker. Med huvudkontor i Göteborg och ytterligare kontor i Sunderland, Karlshamn, Kungsbacka, Århus, Skövde, Köln, Helsingfors, Malmö, Helsingborg, Köpenhamn, Larvik, Hohenwestedt och Hongkong, är Thunderful Groups övergripande mål att tillhandahålla kreativa, högkvalitativa underhållningsprodukter till människor i alla åldrar. Thunderful Group är noterat på Nasdaq First North Premier. Företagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46(0)8-528 00 399.