Ticket Affärsresor Norden redovisar vinst om 6,9 MSEK för helåret 2010

Jämförelser i pressmeddelandet, om inte annat anges, avser Affärsresors verksamhet motsvarande period föregående år.

Ticket Affärsresors försäljning under 2010 ökade med 18% och uppgick till 1 496,7 (1 267,9) MSEK. Ökningen beror främst på en större efterfrågan från våra befintliga kunder samt resultatet av de nya kundavtal som tecknats under 2009 och 2010.

Ticket Affärsresors försäljningsökning i Sverige uppgår till 18% vilket ska jämföras med genomsnittet av de svenska affärsresebyråernas ökning med 6%, enligt statistik från den svenska resebyråföreningen SRF. Ticket Grupp & Event ökade under året med 33%.

Rörelseresultatet förbättrades med 45,5 MSEK och uppgick till 6,9 (-38,6) MSEK. Samtliga länder redovisar positiva resultat för år 2010 jämfört med 2009, förutom den finska verksamheten. Ticket Affärsresor i Finland visar betydligt bättre resultat än föregående år men är fortfarande förlustbringande. Verksamheten i Norge visar ett positivt rörelseresultat endast två år efter etableringen.

Resultatförbättringen beror främst på en ökad försäljning till följd av flera nya kunder samt lägre kostnader till följd av de besparingar som genomfördes under 2009. Därutöver har ett långsiktigt förbättringsarbete påbörjats inom alla delar i företaget i syfte att få en än bättre och effektivare leverans till kund med högsta möjliga service.

- När vi nu gör bokslut för 2010 känns det fantastiskt att vi klarat av vårt mål om positivt resultat med god marginal. Vi har lyckats rekrytera nya kunder och vuxit mer än marknaden samtidigt som vår egen lönsamhetsutveckling stått i fokus. Vårt helhetsgrepp runt kundernas resor för att skapa bästa möjliga kostnadseffektivitet ger resultat. Vi har en hög kundlojalitet och både befintliga och nya kunder attraheras av vårt erbjudande på marknaden, säger Thomas Åden, VD Ticket Affärsresor.

Ticket Affärsresor Norden
(MSEK)

Jan - Dec 2010 Jan - Dec 2009 Förändring%
Försäljning 1 496,7 1 267,9 +18%
Rörelseresultat 6,9 -38,6

VD Thomas Ådén, mobil: +46 (0)708-47 09 14, e-post: thomas.aden@ticket.se

Ticket Affärsresor
Ticket Affärsresor levererar heltäckande rese- och reseadministrativa tjänster till nordiska företag och organisationer. Med vår kompetens hjälper vi företag att hitta enkla och kostnadseffektiva lösningar för möten och reserelaterade tjänster.

Ticket Affärsresor finns idag representerade på åtta orter i Sverige genom egna kontor och genom partnerskap med NEX Resebyrå. Försäljning sker även genom egna kontor i Norge och Finland samt i Danmark genom partnerskap med FCm. Ticket Affärsresor har ett globalt samarbete med FCm Travel Solutions, ett av världens ledande nätverk av affärsresebyråer representerade i ca 70 länder. Ticket Affärsresor ägs av Braganza AS och har huvudkontoret placerat i Stockholm. Ticket Affärsresors försäljning uppgår till ca 1,5 mdr SEK på årsbasis och bolaget har ca 133 årsanställda. Varumärket Ticket delas med Ticket Privatresor. Läs mer på
www.ticketaffarsresor.se