Årets bubblare Kuba - allt hetare resmål för svenskar

Intresset för att åka till Kuba har öka kraftigt i år. Bokningarna har ökat med 62 procent jämfört med i fjol, bland annat till följd av att landet hamnat i fokus efter höstens historiska politiska händelser.  Det visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Allt fler svenskar är sugna på att åka till Kuba.  Det ökande intresset har samband med de historiska händelserna i höst, då USA:s president Barack Obama meddelade att relationerna mellan USA och Kuba ska normaliseras efter mer än 50 år av amerikansk isolering av det kommunistiska Kuba.  Detta har lett till att Kuba kommit i fokus i media och i takt med att Kuba uppmärksammats allt mer i både nyheter och resereportage har intresset vaknat för resor till den största karibiska ön.

-  Många säger att de vill passa på att åka till Kuba innan det förändrats för mycket. De vill uppleva Havannas slitna charm, färgglada kolonialhus och amerikanska 50-talsbilar innan det är för sent, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Kuba förknippas ofta med salsa, rom och handrullade cigarrer.  Men Karibiens största ö bjuder också på varierande landskap med tobaksplantager och böljande sockerrörsfält, milslånga karibiska stränder och lummiga och bergiga områden som i den natursköna Viñalesdalen.

Havanna och Varadero är de mest populära resmålen i Kuba och många väljer att kombinera sol och bad på Varaderos milslånga stränder med stadsliv i huvudstaden. Bland turisterna finns också ett intresse för den kubanska kulturen och hur lokalbefolkningen lever.

-  I Kuba är populärt  att äta på  så kallade paladarer, ”hemma hos-restauranger”, där kubaner lagar mat och bjuder till bords i sina hem.  Att prova att bo några nätter i Casa Particular, bed & breakfast hemma hos kubanska familjer, är också spännande, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Ungefär hälften av de Kuba-resenärerna som åker från Sverige väljer att åka med chartern, som går under vintersäsongen, och lika många väljer att åka med reguljärflyg.

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

E-post: karin.ahlstedt@ticket.se  Tel: 070 735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no I Danmark sker försäljningen via ticket.dk, i Finland via ticket.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza