Direktflyg viktigast när svenskar bokar resor

När svenska folket bokar flygresor är det det snabbaste alternativet som gäller. Nästan hälften (49 %) av svenskarna anger direktflyg som den viktigaste parametern när de bokar en resa. Det framkommer i en färsk Novus-undersökning som resebyrån Ticket låtit genomföra. Att slippa långa väntetider vid mellanlandningar har också stor betydelse (37 %).

Utbudet av flygresor är gigantiskt och det finns ofta en uppsjö av olika flygbolag, rutter och prisnivåer att välja mellan. En förändring som Tickets resesäljare har märkt av de senaste åren är att allt fler resenärer har börjat prioritera kort flygtid och smidiga byten framför låga priser. Det bekräftas även i Tickets Novus-undersökning, där lågt pris återfinns först på en femteplats.

– Priset har fortfarande stor betydelse när svenskarna bokar resor. Men något som blivit ännu viktigare är att komma fram snabbt så snabbt som möjligt, så att semestern kan börja. Det gör att fler är villiga att betala några hundralappar mer för ett direktflyg än att ta den billigaste flygbiljetten med flera byten och långa transittider, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

Vem man sitter bredvid på flyget har också stor betydelse bland svenska resenärer. Att få sitta bredvid sitt resesällskap får 37 procent av rösterna och rankas därmed lika högt som att slippa långa transittider. 28 procent av svenskarna anger lokala avgångar som den viktigaste parametern när de bokar flygresor.

– Vi vet hur uppskattat det är att kunna resa från en flygplats nära eller på sin hemort och slippa ta en eventuell omväg via Arlanda eller Landvetter. Resorna med lokala avgångar är även de som bokas tidigast och som går åt snabbast. I sommar har vi utökat vårt utbud med ännu fler resor från flertalet lokala flygplatser, säger Maria Gertell.

De fem viktigaste parametrarna när svenskarna bokar flygresor
1. Att det finns direktflyg, 49 %
2. Att man slipper långa väntetider (mer än 3 timmar) vid mellanlandningar, 37 %
3. Att få sitta bredvid mitt resesällskap, 37 %
4. Att det finns lokala avgångar från en flygplats nära min hemort, 28 %
5. Att flygbiljetten är så billig som möjligt, 27 %

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Ticket. Den har ett riksrepresentativt urval av den svenska allmänheten med 1 308 respondenter mellan 18 – 79 år. Undersökningsperioden varade mellan den 6 – 11 februari 2014.På frågan kunde respondenterna ange flera svarsalternativ, varpå den totala procenten överstiger 100 procent.

För information, kontakta:
Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor AB
E-post: maria.gertell@ticket.se, Tel: 070 595 32 30

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza