En av tre får minskad reslust om Trump vinner

Så påverkar amerikanska presidentvalet svenskarnas lust att åka till USA

30 procent av svenskarna i Tickets Sifo-undersökning uppger att lusten att resa till USA minskar om Donald Trump blir president - och allra mest minskar reslusten bland kvinnorna. Vinner däremot ilary linton ökar  Hillary Clinton ökar reslusten med 5 procent.

Bokningarna till USA har ökat med 10 procent hittills i år, enligt Tickets bokningsstatistik. Frågan är om den ökade reslusten håller i sig efter det amerikanska presidentvalet. 30 procent av svenskarna uppger att lusten att resa till USA minskar om Donald Trump vinner valet, medan bara 1 procent säger att den ökar. Vinner istället Hillary Clinton får 5 procent av svenskarna ökad lust att åka till USA.

-  Donald Trump är uppenbarligen ingen favorit hos svenskarna. Vinner Trump minskar reslusten dramatiskt, men om Clinton tar hem valet ökar reslusten istället, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

Mest motstånd mot Donald Trump känner kvinnorna - 36 procent av dem säger sig få minskad reslust om Trump vinner - jämfört med 25 procent av männen.  I åldersgruppen 31-40 år är motståndet högre än i övriga åldersgrupper, 41 procent.

55 procent uppger att valutgången inte kommer att påverka lusten att åka till USA.

Skulle utgången av höstens presidentval påverka din lust att åka till USA?

Ja, jag får mindre lust att åka till USA om Donald Trump vinner valet, 30 procent

Ja, jag får större lust att åka till USA om Donald Trump vinner valet, 1 procent

Ja, jag får större lust att åka till USA om Hillary Clinton vinner valet, 5 procent

Ja, jag får mindre lust att åka till USA om Hillary Clinton vinner valet, 0 procent

Nej, valutgången påverkar inte min lust att åka till USA, 55 procent

Tveksam/vet ej, 9 procent

Källa: Tickets Sifo-undersökning

karin.ahlstedt@ticket.se
070-735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.