Exotiska resor - högst status för svensken

Att resa har blivit en riktig statussymbol för svenskarna, inte minst tack vare sociala medier. Och allra högst status har exotiska resor till paradisöar, vilket 26 procent av svenskarna säger i Tickets Sifo-undersökning. Lägst status har chartern, som ändå är en av de mest populära reseformerna.

Rekordmånga svenskar åker utomlands i sommar och bokningarna ökar med 11 procent, enligt färsk statistik från Ticket Privatresor.  En del av reseupplevelsen är att berätta för vänner och bekanta om sin resa och lägga ut härliga bilder i sociala medier.

-   Att resa är status för många svenskar. Det syns inte minst i sociala medier där semesterbilderna duggar tätt. Och allra högst i kurs hos svenskarna står paradisöar med fantastiska stränder och turkost vatten, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

26 procent av svenskarna i Tickets Sifo-undersökning uppger att exotiska resor till paradisöar har högst status i samhället. Näst flest, 9 procent, tycker att äventyrs- eller vildmarksresor har högst status, följt av kulturella eller historiska resor (8 procent). Bara 2 procent tycker att charter har mest status. Men även om chartern inte har högst status i samhället lockar den väldigt många resenärer.

-   Borta är de gamla grisfesterna. I stället lockar den moderna chartern med fina koncepthotell, till exempel för par utan barn, familjer eller träningssugna. Dessutom är det en trygg och enkel reseform, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Status-toppen – resorna med mest status

1.       Exotisk resa till paradisöar, 26 procent
2.       Äventyrs- eller vildmarksresa, 9 procent
3.       Kulturell eller historisk resa, 8 procent
4.       Kryssning, 6 procent
5.       Safari, 3 procent
6.       Volontärresa, 3 procent
7.       Ekoresa, 2 procent
8.       När du gjort ett klipp och hittat riktig billig resa, 2 procent
9.       Backpacking-resa, 2 procent
10.    All inclusive-resa, 2 procent
11.    Charter, 2 procent

Annat, 1 procent
Jag tycker inte det är status att resa, 26 procent
Tveksam, vet ej, 8 procent

Källa: Tickets Sifo-undersökning. Fråga: Vilken typ av resa tycker du har högst status i samhället? 1000 respondenter, riksrepresentativt urval.

karin.ahlstedt@ticket.se
070-735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.