Fallande valutakurser ritar om turistkartan

– Var femte svensk har låtit valutakursen påverka valet av resmål

De resmål som ökar mest hos resebyrån Ticket i sommar är Istanbul, Budapest och Reykjavik. Vad dessa städer har gemensamt är att de tillhör länder som haft en fallande valutakurs. Den turkiska liran har exempelvis sjunkit cirka 40 procent de fem senaste åren och i Tickets Novus-undersökning uppger var femte svensk att de låtit valutakursen påverka valet av resmål.

I en undersökning som Ticket genomfört via Novus visar att 20 procent av svenskarna har valt resmål utifrån att valutakursen på resmålet varit fördelaktig i förhållande till den svenska kronan. I takt med att flera utländska valutor har försvagats är det allt fler svenskar som valutasurfar. Det avspeglas även i Tickets bokningsstatistik, där länder som haft en fallande valuta ökar.

– Antalet resebokningar till Istanbul och Reykjavik har mer än fördubblats jämfört med samma period föregående år. Budapest ökar också stort med 69 procent och där har valutan sjunkit med cirka 24 procent de fem senaste åren, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

Att valutasurfing blivit vanligare hör också ihop med att det finns en stor upptäcktslust bland svenska resenärer. Ingen av sommarens raketer är vidare känd för sina vackra stränder. Vad de däremot kan erbjuda är en uppsjö av upplevelser och sevärdheter som de klassiska charterresmålen har svårt att överträffa. Detta i kombination med en svag valutakurs skapar nya resefavoriter.

– Sommarens raketer, Istanbul, Budapest och Reykjavik, kommer sannolikt inte att komma upp i samma volymer som till exempel Mallorca. Men de har ändå fler resenärer än sommarklassikerna Alicante, Zakynthos och Kos, vilket är en indikation på hur mycket de faktiskt ökar, säger Maria Gertell.

För mer information, kontakta:
Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor AB
E-post: maria.gertell@ticket.se, Tel: 070 595 32 30

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza