Film och fotboll gör Reykjavik till reseraket

Reykjavik är den stora uppstickaren bland sommarens resmål. TV-serien Game of Thrones och isländska fotbollslagets EM-succé i fjol bidrar till reseboomen. Enligt Tickets bokningsstatistik har bokningarna till Island i sommar nästan fördubblats jämfört med samma tid i fjol.

- Game of Thrones har satt Island och dess häftiga natur på kartan och gjort Reykjavik till en av sommarens stora turistraketer från Sverige, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

I sommar är det premiär för sjunde säsongen av Game of Thrones. Liksom tidigare säsonger har en hel del scener spelats in i Islands magiska natur. Nationalparken Thingvellirs, glaciären Vatnajökull och lavagrottan Grjótagjá är områden gästats av filmteam.

-  Naturupplevelser står högt upp på svenskarnas önskelista på semestern och då är Island ett fantastiskt resmål med sin magiska natur med vulkaner, vattenfall, glaciärer och lavafält, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Island är det land som ökar allra mest procentuellt av de länder som placerar sig på 20-i-topplistan över de mest bokade semesterländerna i sommar. Bokningarna till Island (plats 16) ökar med 79 procent jämfört med förra sommaren.

Svenskarnas intresse för Island som resmål började ta fart redan i fjol i samband med att det isländska fotbollslandslaget gjorde succé i EM. Att fler då fick upp ögonen för Island som turistland påverkar även sommarens bokningar.  Fler flygavgångar och flygbolag som satsar på Island ger ökad konkurrens, vilket i sin tur också innebär billigare flygbiljetter. I sommar minskar snittpriserna på flygbiljetter till Island med 13 procent, enligt Tickets statistik.

Sommarens bubblare

1.       Island
2.       Bulgarien
3.       Nederländerna
4.       Kanada
5.       Tyskland
6.       Cypern
7.       Kroatien
8.       Grekland
9.       Österrike
10.     Storbritannien

Källa: Ticket, avresa maj-okt 2017, länderna med störst procentuella ökningar av 20 mest bokade länderna

karin.ahlstedt@ticket.se
070-735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.