Fotbolls-EM lockar rekordmånga till Frankrike

Dubbelt så många svenskar åker till Nice, Paris och Toulouse under EM-månaden

Svenskarna är ovanligt sugna på att åka till Frankrike under EM-månaden och resandet har mer än fördubblats.  Många vill heja fram det svenska landslaget och se Zlatan innan han slutar i landslaget. Mest populärt är att åka till Nice, som tack vare EM är den mest bokade staden av alla världens städer under perioden.  Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

Den 10 juni spelas första matchen i fotbolls EM 2016. Svenskarna är rejält fotbollssugna och många vill åka och se svenska landslaget spela. En stor publikmagnet är Zlatan, som sägs spela sista sommaren för svenska landslaget.  Bokningarna till de tre spelstäderna Nice, Paris och Toulouse har mer än fördubblats jämfört med samma period i fjol (9 juni-11 juli).

-          Vi ser en riktig EM-effekt till Nice, Paris och Toulouse. Många svenskar reser dit för att se landslaget spela. Att det kan vara sista chansen att se Zlatan spela i blågula färger gör detta EM extra intressant att resa till, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Det är en riktig boom för resor till Nice under EM-månaden och bokningarna ökar med 115 procent.  Det gör att staden klättrar från plats sex till plats ett på listan över mest bokade städer under 9 juni – 11 juli (dagen innan EM börjar – dagen efter det slutar).

Även Paris boostas av EM och resandet dit ökar med 81 procent, vilket ger en tredjeplats på topplistan.  Mest ökar Toulouse, även om det är från mindre volymer. Mer än fyra gånger så många åker dit under EM-månaden jämfört med samma månad i fjol.

Mest populära städerna under EM-månaden

1.       NICE (6)
2.       Barcelona (2)
3.       PARIS (4)
4.       London (3)
5.       New York (1)
6.       Lissabon (10)
7.       Rom (8)
8.       Aten (7)
9.       Los Angeles (9)
10.    Berlin (5)
25. TOULOUSE (79)

Källa: Ticket Privatresor, bokat t o m 6 juni, avresa 9 juni-11 juli (dagen innan  EM slutar - dagen efter EM slutar)

karin.ahlstedt@ticket.se
070-735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.