Göteborgarna vill helst ha sol och bad på sportlovet

Gran Canaria mest populärt – New York lovets bubblare

Sol och bad är mest populärt för Göteborgarna på sportlovet. Gran Canaria är den överlägset mest bokade destinationen, men även de andra Kanarieöarna Fuerteventura och Lanzarote ökar starkt. Det visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Snart är det sportlov och många familjer från Västra Götalandsregionen väljer att åka bort till varmare breddgrader. Bland de boende i regionen är sol- och badresor högst på önskelistan under loven.

- Det är tydligt att göteborgarna längtar efter sol och bad på sportlovet. Allra mest populärt under vecka sju är Gran Canaria, dit 8 procent av resenärerna från Göteborg åker. Mest ökar dock resandet till grannöarna Lanzarote och Fuerteventura, säge Annika Malinowski, säljchef på Ticket i Göteborg.

Även om de allra flesta vill åka till sol och bad och värme finns resenärer under sportlovet som väljer att åka till storstäder också. London är tredje mest bokade destinationen för de som bor i Västra Götalandsregionen och New York är topplistans komet.

- Generellt gäller att allt fler barnfamiljer väljer att åka till storstäder och under sportlovet är det uppenbarligen London och New York som lockar mest. Barnfamiljerna lockas av storstädernas puls och besöker gärna sevärdheter, härliga parker och muséer samt passar på att shoppa, prova mysiga restauranger och se musikaler.

Även om trycket är högt på sportlovsresorna finns det fortfarande möjlighet att hitta en resa för de som vill åka bort och ännu inte bokat.

-  Resorna tar aldrig slut, det gäller bara att vara flexibel med till exempel resmål och avreseort, säger Annika Malinowski.

Västra Götaland – mest bokade resmål på sportlovet v 7

1. Gran Canaria (1)

2. Teneriffa (3)

3. London (2)