Här är vårens populäraste storstäder

Högsäsongen för storstadsresor börjar närma sig. Möjligheten till långhelger i samband med röda dagar och klämdagar uppmuntrar ressugna svenskar att möta våren i en storstad. Den populäraste storstaden hos resebyrån Ticket är London. Efter fem vårar i skuggan av både New York och Barcelona är London tillbaka på toppen. Årets nykomlingar är Istanbul och Budapest.

Inför våren har storstadsresandet ökat med 22 procent hos Ticket. Ökningen kan bland annat förklaras med fördelaktiga klämdagar, att snittpriset på resorna har minskat samt att Ticket tagit nya marknadsandelar från föregående år. Att våren kommer tidigare ute på kontinenten är givetvis också något som lockar frusna svenskar.

– Vi märker att flera av våra kunder har ändrat resmönster de senaste åren. Tidigare reste många i syfte att få sol och bad. Nu är det i stället upplevelserna som är ändamålet, varpå storstäderna har tillkommit under luppen för intressanta resmål. För är det någonstans man kan uppleva saker, och det på relativt kort tid, så är det i en storstad, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

De populäraste storstäderna i vår är de klassiska metropolerna London, New York och Paris. Dessa resmål står för väldigt stora volymer och har mer än dubbelt så många bokningar än den nedre hälften av topplistan. Årets nykomlingar är Istanbul och Budapest. Det är också de städerna som ökar mest tillsammans med Berlin.

– Den turkiska liran är rekordlåg, vilket gör Istanbul till ett mycket prisvärt alternativ i vår. Boende, shopping, nöjen och restaurangbesök har aldrig varit billigare. Det är dessutom relativt billigt att flyga dit och det finns flera avgångar att välja mellan. Till exempel har Turkish Airlines tre dagliga direktflyg från Arlanda och två per dag från Landvetter, säger Maria Gertell.

Istanbul är en pulserande smältdegel där öst möter väst och där man kan hoppa från dåtid till modern nutid likväl som att man kan promenera från Asien till Europa på femton minuter. Trots att det är en 14-miljonersstad hinner man med många sevärdheter under en långhelg likväl som att man hinner njuta av fantastiskt god mat.

För information, kontakta:
Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor AB
E-post: maria.gertell@ticket.se, Tel: 070 595 32 30

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza