Hit reser göteborgarna i jul

Trycket på jul- och nyårsresor är ovanligt stort i år. Göteborgarnas favoriter är Gran Canaria och Teneriffa. Årets julkomet är London, dit bokningarna ökar med 12 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol. Det visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Allt fler svenskar vill resa bort under jul- och nyårshelgen. Tickets bokningar över jul- och nyår ökar med 3 procent trots sommarens rekordväder och att även förra julen var en riktig arbetstagarjul. I år räcker det med fyra semesterdagar för att få ut två veckors sammanhängande ledighet och sex dagar för att vara ledig i 18 dagar. Det gör att fler åker till resmål långt bort och är borta en längre tid.

- Göteborgarnas stora favorit i jul är Gran Canaria. 9 procent av resenärerna från regionen väljer att åka dit för att slippa julstressen och njuta av varmare klimat. Det som lockar är de långsträckta stränderna, storstadsliv i Las Palmas och vacker natur uppe i bergen, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Alla söker sig dock inte till sol och bad under julen. Göteborgarnas bokningar till julglittrande London har ökat med 12 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol.

- London är en riktig julklassiker med härlig stämning. Det är glittrande juldekorationer, jultomtar och julmarknader. Den 20 meter höga granen på Trafalgar Square, där körer sjunger Christmas Carols, hör också till Londonjulen, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Även om reslusten är ovanligt stor i år tar resorna aldrig helt slut.

- Fortfarande finns resor att välja på för den som är flexibel med avresedatum, resmål och reslängd, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tio i topp – Hit reser göteborgarna under jul- och nyår *

1. Las Palmas (1)

2. Teneriffa (3)

3. Phuket (4)

4. Bangkok (2)

5. London (5)

6. Cancun (8)

7. Krabi (6)

8. Miami (9)

9. New York (ny)

10. Dubai (ny)

TICKET TIPSAR – Så hittar du en resa i jul- och nyår om du är ute i sista minuten

Var flexibel med avresedatum, reslängd och resmål.  Resorna tar aldrig slut – men kanske behöver resenären tänka lite nytt för att hitta en lämplig resa.

När det gäller jul och nyårsresor kan det vara värt att titta lite extra på resor med avresedag på själva julafton och nyårsafton.

Gå motströms och gör inte som alla andra. Det kan vara allt från att vid sidan av toppdestinationerna även titta på andra mer udda resmål till att ha lite extra tålamod med väntetid vid ett byte. Finns till exempel inte lämplig charterresa kan det gå att kombinera en reguljärflygsbiljett med hotell. Bredda utbudet genom att titta avresor på andra flygplatser än de du brukar resa från.

Vid reguljärflygsbokning är det ofta lättare att hitta resor från de stora flygplatserna, som har ett bredare utbud. Bor man i västra regionen kan även Oslo vara ett alternativ Dock är det viktigt att vara ute i god tid om man reser till annan flygplats med bil, buss, tåg eller flyg för att inte riskera att missa flyget om det till exempel är dåligt väglag eller förseningar.

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

E-post: karin.ahlstedt@ticket.se  Tel: 070 735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk, i Finland via ticket.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza