Hit reser skåningarna i sommar

Rekordsug efter resor i sommar -  Mallorca hetaste resmålet -   Split årets raket

Det är ett ovanligt stort sug efter resor i Skåneregionen i sommar och bokningarna ökar med 12 procent. Allra populärast är att åka till Mallorca. Spanien är det land som lockar flest skåningar.  Den stora raketen är Split, dit bokningarna ökar med 186 procent. Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor, Nordens största privatresebyråkedja.

Det är rusning efter resor i sommar, speciellt till länderna runt Medelhavet. Allra mest populärt i Skåne-regionen är Mallorca, följt av Kreta och Rhodos. Men sommarens uppstickare är fyran Split, tack vare en ökning av bokningarna med 186 procent.

-  Split är sommarens stora raket bland skåningarna. Det är prisvärt och känt för sitt kristallklara vatten, härliga klapperstensstränder och mysiga atmosfär. För många som rest mycket till andra Medelhavsländer känns Kroatien som ett nytt och fräscht alternativ, säger Stina Jensen, säljchef på Ticket i Lund.

Det är högt tryck på alla länder kring Medelhavet i sommar och Ticket ser kraftiga ökningar till såväl Spanien och Grekland som Kroatien, Portugal och Frankrike.  De som vill åka på semester till Medelhavet i sommar ska inte vänta för länge med att boka.

-  Fjolårets kalla sommar har bidragit till ett ovanligt stort tryck på bokningarna. Många vill säkra upp några garanterat varma veckor i sommar. Ett tips är att inte vänta för länge med att boka för den som vill ha lite att välja på, säger Stina Jensen.

Medelhavsländerna gynnas också av en minskande efterfrågan på resor till Turkiet, även om landet trots en nedgång fortfarande finns med på topplistan över sommarens mest bokade semesterländer. Den vikande efterfrågan får dock snittpriserna till Turkiet att falla.

-  Det är riktigt fyndläge för dem som väljer att resa till turkiska Rivieran i sommar, säger  Stina Jensen.

Populäraste resmålen i sommar i Skåne

1. Mallorca

2. Kreta

3. Rhodos