Hit reser svenskarna på påsklovet – Gran Canaria i topp

Det är sol och bad som gäller för svenskarna i påsk. Bokningarna av påskresor har ökat med fjorton procent jämfört med i fjol och Gran Canaria har tagit tillbaka sin topplacering från fjolårets etta London. Det visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

I år är svenskarna ovanligt sugna på att resa bort under påsken.  Resebyrån Tickets bokningar under påsklovsveckorna ökar med 14 procent och det är sol- och badresorna som ökar mest.  Överlägset mest populärt i påsk är Gran Canaria och bokningarna dit har ökat kraftigt jämfört med i fjol.  Även till Teneriffa ser Ticket en stark bokningsökning och resmålet har avancerat till plats 6, från plats 11 i fjol.

- Svenskarna älskar Kanarieöarna och verkar aldrig tröttna på den spanska semesterfavoriten, som har något för alla. Öarna erbjuder inte bara sol och bad på härliga stränder och ett solsäkert klimat utan också möjligheter till en semester fylld av upplevelser. Många hyr bil och åker runt på ön och utforskar de små bergsbyarna, andra väljer att vandra i den vackra naturen.  Fler har också fått upp ögonen för kryssningar från Kanarieöarna till Marocko och Madeira, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Malaga är påsklovets komet och resmålet kvalar in på en tredjeplats bland sol- och badresmålen (plats 7 i fjol).  Att resmålet ökar har samband med trenden att fler vill uppleva mycket på semestern och åka på kombinationsresor.

- Malaga är en riktig pärla på spanska solkusten. Här kan resenärerna kombinera storstadsliv och kulturella upplevelser med härliga dagar på stränderna, längs stadens kustlinje. Staden är också en perfekt utgångspunkt för den som vill hyra bil och göra utflykter i Andalusien, till exempel till borgen Alhambra i Granada eller Europas största grotta i Nerja.

Sol- och bad är mest populärt i påsk, men även storstadsresorna ökar. Mest ökar bokningarna till Barcelona, 12 procent. Liksom Malaga är staden perfekt för den som vill kombinera storstadsliv med strandliv.

Att resa på charter är populärt i påsk, men Tickets resesäljare ser även ett ökat intresse för att boka egna paket med flyg, hotell och transfer. Även om efterfrågan på påskresor är ovanligt stor i år går det fortfarande att hitta resor.

-  Resorna tar aldrig slut, men för den som är ute i sista minuten gäller det att vara lite mer flexibel med till exempel val av resmål, avresedatum och reslängd. Ett tips är att, vid sidan av chartern, även titta på egenpaketerade resor med flyg, hotell och transfer. Då är det lättare att vara flexibel och priset kan ibland vara lägre, speciellt under de mest populära bokningsperioderna, säger Karin Starkman Ahlstedt.

HIT RESER SVENSKARNA I PÅSK*

Tio i topp – Resmål (Alla typer av resande)

1.      Gran Canaria (2

8.      Amsterdam (8)

9.      Lissabon (10)

10.  Istanbul (9)

Tio i topp – sol och bad i påsk

1.      Gran Canaria (1)

2.      Teneriffa (3)

3.      Malaga (7)

4.      Antalya (2)

5.      Lanzarote (9)

6.      Mallorca (4)

7.      Dubai (6)

8.      Hurghada (ny)

9.      Fuerteventura (8)

10.  Sal (ny)

*Topplistorna avser bokningar fram till 19 mars med avresa under påsklovsveckorna, 26 mars-10 april. Sifforna inom parantes avser förra årets placering.

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

E-post: karin.ahlstedt@ticket.se  Tel: 070 735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no I Danmark sker försäljningen via ticket.dk, i Finland via ticket.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza