Julens mest spännande uppstickare: Sri Lanka, Ho Chi Minh-staden och Costa Rica

Under julledigheten passar många svenskar på att söka värmen och solen på mer fjärran resmål. De hetaste långväga uppstickarna under kommande helgdagar i vinter är Sri Lanka, Ho Chi Minh-staden i Vietnam och Costa Rica. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

- Intresset för ett julfirande i exotiska länder ökar starkt. Thailand har under många år varit svenska resenärers förstahandsval vid en långresa under vintermånaderna, men fler och fler svenska resenärer får upp ögonen för uppstickare i både Asien och Centralamerika, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

Vietnam har seglat upp som en ny, och lite trendigare, storfavorit i Asien, och resebokningarna inför julen 2017 ökar med ca 50 procent. Detta beror dels på att alla de stora charterbolagen Ving, TUI och Apollo satsat på resor till landet, och då främst paradisön Phu Quoc i söder. Men det är även många som flyger till landet på egen hand för att uppleva dess enormt spännande, och i tiden närliggande, historia. Ho Chi Minh-staden är en fascinerande storstad att besöka – myllrande marknader, många sevärdheter och ett hektiskt gatuliv. Ett besök i Cu Chi-tunnlarna där den vietnamesiska gerillan Viet Cong/FNL slogs mot den Sydvietnamesiska armen, understödd av amerikanska trupper, under 1960–70-tal är en stark upplevelse.

Costa Rica – det mest besökta landet i Centralamerika – lockar med storslagen tropisk natur och ljuvliga paradisstränder, och mer än dubblerar sina bokningar jämfört med i fjol.

Även Sri Lanka är på uppgång som populär resedestination. Här finns en perfekt blandning av strandliv och rik kultur att upptäcka. Klimatet är tropiskt och överallt finns teplantager, fruktodlingar, djungel och vackra stränder. Sri Lanka är ett bra resmål året om, men resenärer bör vara medvetna om att olika delar av landet har monsunperioder vid olika tillfällen under året, och anpassa semesterort beroende på vilken tid på året resan går.

För mer information kontakta:

Katarina Daniels
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Citat

- Intresset för ett julfirande i exotiska länder ökar starkt. Thailand har under många år varit svenska resenärers förstahandsval vid en långresa under vintermånaderna, men fler och fler svenska resenärer får upp ögonen för uppstickare i både Asien och Centralamerika, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.
Katarina Daniels