Rekordrea på resor närmaste veckorna

Rekordlåga priser fram till skolavslutningen – Få sista minuten-priser väntas i juli - Prisexempel från Malmö/Köpenhamn, Göteborg och Stockholm

Det är riktigt fyndläge på charterresor! Allra billigast är resor till Turkiet, som reas ut för under tusenlappen.  Andra fyndresor går till de grekiska öarna och Mallorca.  Fint maj-väder, att efterfrågan är lägre fram till skolorna slutar och att bokningarna till Turkiet dalat ligger bakom de extremt låga sista minuten-priserna.

Vad sägs om en veckas charterresa till Alanya i Turkiet för 949 kronor?  Eller lägg till några hundralappar och välj bland flera olika grekiska öar. För drygt 2000 kronor kan du åka till sommarens hetaste resmål, Mallorca. De närmaste veckorna – fram till mitten av juni – bjuder på en riktig rea på charterresor och priser som många gånger bara är en tredjedel eller till och med en fjärdedel av julipriserna.

-  Det är galet låga priser på resor just nu.  Den som kan sticka iväg med kort varsel de närmaste veckorna kan verkligen fynda resor till sol och värme och härliga sandstränder för bara någon tusenlapp, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationschef på Ticket Privatresor.

Att priserna faller beror på en kombination av att det är fint maj-väder hemma i Sverige och att efterfrågan på resor är lägre än under högsäsong fram till mitten av juni, då skolorna slutar. Samtidigt finns det många resor tillgängliga.

-   Tillgång och efterfrågan styr priserna.  Det finns fyndpriser just nu till de flesta större resmål, allt från Mallorca till Rhodos och Kreta och små grekiska öar. Att Turkiet är absolut billigast just nu och att det finns mycket att välja på där beror på att färre bokat resor dit än i fjol.

Den prismedvetne ska inte vänta.  Senare i sommar stiger priserna och det väntas dessutom bli ovanligt ont om sista minuten-resor.  Fjolårets kalla sommar i kombination med en minskande efterfrågan på Turkiet har skapat en riktig reserusch till resmålen kring Medelhavet från mitten av juni till mitten av augusti.

-    För den som vill åka till de populära resmålen kring Medelhavet under högsäsong är det verkligen hög tid att boka.  Några billiga sista minuten-biljetter dit lär vi inte se skymten av i sommar, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Prisexempel:

Datum                 Reslängd            Avreseort           Resmål                                            Arrangör             Pris

4/6                      8 dagar                Stockholm         Alanya,  Turkiet                             Airtours              949

29/5                    8 dagar                Stockholm         Rhodos, Grekland                         Ving                     1450

31/5                    8 dagar                Stockholm         Mallorca, Spanien                         Ving                     2350

8/6                      8 dagar                Malmö                Side, Turkiet                                   Ving                     1000

29/5                    8 dagar                Köpenhamn       Lesbos, Grekland                          Ving                     1000

3/6                      7 dagar                Malmö                Mallorca, Spanien                         Apollo                 2148

2/6                      8 dagar                Göteborg            Kreta, Grekland Ving                     1150

28/5                    8 dagar                Göteborg            Side, Turkiet                                   Airtours              1149

29/5                    8 dagar                Göteborg            Mallorca, Spanien                         Fritidsresor       2448

Källa: Ticket.se/sista-minuten, priserna är framtagna 23/5 09.30 och varierar över tiden beroende på tillgång och efterfrågan.

För fler prisexempel kontakta Karin Starkman Ahlstedt, nedan, eller gå in här, på sista minuten-sidorna på ticket.se. Även från mindre lokala flygplatser finns just nu fyndpriser.

Karin Starkman Ahlstedt

Karin.ahlstedt@ticket.se