Så använder svenskarna skatteåterbäringen

Att köpa fler eller dyrare resor är det som de flesta svenskar vill använda skatteåterbäringen till, när de väl fyllt hålen i vardagsekonomin. Att köpa resor är mer populärt både än att amortera lån och renovera hemma. Det visar Tickets Sifo-undersökning.

I slutet av den här veckan får miljontals svenskar tillbaka på skatten.  Det handlar om miljarder som betalas ut till svenska hushåll.

- Många prioriterar resor när de får pengar över.  När skatteåterbäringen betalas ut blir det alltid ett ökat tryck på bokningarna, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

22 procent vill helst använda skatteåterbäringen till att fylla hål i vardagsekonomin.  Näst flest, 11 procent, uppger att de helst satsar på fler eller dyrare resor.

- Skatteåterbäringen kommer lägligt i början av sommaren, när många längtar efter utlandsresor. I år är det ovanligt stort tryck på bokningarna söderut, så det gäller att inte vänta för länge med att boka, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Få svenskar satsar på annan konsumtion, som till exempel kläder, heminredning eller bilar. Inte heller nöjen som bio, konserter eller restaurangbesök lockar svenskarna när skatteåterbetalningen kommer. 21 procent i Tickets Sifo-undersökning säger att de inte tror att de kommer att få tillbaka något på skatten.

Tio i topp – det vill svenskarna använda skatteåterbäringen till

1.   Fylla andra hål i min vardagsekonomi, 22 procent
2.   Åka på fler eller dyrare resor, 11 procent
3.   Amortera mina lån, 8 procent
4.   Renoverar och förändrar hemma, 7 procent
5.   Nöjen som bio, konserter och liknande, 3 procent
6.   Köper heminredning, 2 procent
7.   Restaurangbesök, 1 procent
8.   Köper nya kläder, 1 procent
9.   Köper ny bil, 1 procent
10. Köper presenter, 0 procent

Jag får troligen inte tillbaka på skatten, 21 procent
Annat, 9 procent
Tveksam, vet ej, 13 procent

Källa: Tickets Sifo-undersökning, 1000 respondenter, riksrepresentativt urval. Fråga ”Om du får tillbaka pengar på skatten, vad skulle du helst använda dem till?”

karin.ahlstedt@ticket.se, 070-735 63 08

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

E-post: karin.ahlstedt@ticket.se  Tel: 070 735 63 08

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.