Sol och bad lockar på sportlovet

Svenskarna vill ha sol och värme på sportlovet i år. Sol- och badresorna ökar med 23 procent jämfört med samma period i fjol. Gran Canaria är svenskarnas stora sportlovsfavorit och Thailand och Karibien är lovets raketer.  Samtidigt är suget efter skidresor ovanligt starkt i år.  Det visar statistik från Ticket Privatresor, Nordens största privatresebyråkedja.

Snart börjar sportloven runt om i Sverige. Bokningarna av alla typer av resor, allt från charter och reguljärflyg till kryssningar, ökar med runt 15 procent jämfört med samma tid i fjol. Allra mest ökar sol- och badresorna.

- Det är ovanligt stort sug efter resor på sportloven i år och allra mest ökar lusten att resa till varmare breddgrader för att få lite sol och bad i vintermörkret, men även intresset för skidresor har ökat, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Sol och bad + 23 procent

Det är sol och bad som gäller på sportlovet för många svenskar i år och Gran Canaria håller ställningarna som svenskarnas favorit, tack vare en ökning på 15 procent.

- Att svenskarna har ett uppdämt behov av värme påverkar sportlovsresandet i år. Kanarieöarna är den stora favoriten på lovet tack vare att det är ett bra resmål för barnfamiljer med relativt kort restid, ett härligt klimat, fina sandstränder och mycket att göra för alla åldrar.

Raketerna är Thailand, som ökar med 30 procent, och Karibien. I Karibien ökar såväl Kuba, Jamaica och Dominikanska Republiken stort och bokningarna är 35 procent fler jämfört med samma tid i fjol. Andra sol- och badresmål som ökar i popularitet är solsäkra Dubai och svenskfavoriten Malaga, resmål som båda bjuder på både storstadsliv och sol och bad på stränderna längs stadslinjen.

Fjolårets kyliga sommar påverkar fortfarande resmönstren såväl under höst, vår och kommande sommar, får fler att längta efter värme på semestern och bidrar till att sol- och badresorna ökar mest.

Skidsemester   + 11 procent

Även suget efter skidåkning utomlands ökar stort under sportlovet. Bokningarna till städer med flygplatser i närheten av skidorter, som till exempel Salzburg, Geneve, Zürich och Turin, ökar i snitt med 11 procent jämfört med samma tid i fjol. Intresset ökar för såväl färdiga paketresor till skidorter som för egenpaketering, ofta med hjälp av en resesäljare.

-    Allt fler väljer att plocka ihop egna paket med flyg, hotell och transfer till skidorter i Alperna, vilket under högsäsong kan ge lägre priser och mer flexibilitet. Genom att boka hyrbil på flygplatsen kan resenärerna ta sig till olika skidsystem under resan, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Storstäder – stabilt på samma nivå

Storstadsresandet under sportlovet ligger på samma nivå som i fjol. London är, trots att resandet minskat på grund av pundets styrka, fortfarande den mest populära storstaden att åka till under lovet.

Hit reser svenskarna under sportlovet - resmål

1.       Gran Canaria (1)
2.       Bangkok  (3)
3.       Phuket (4)
4.       Teneriffa (2)
5.       Dubai (9)
6.       Krabi (10)
7.       Miami (6)
8.       London (5)
9.       Malaga (ny)
10.    München (ny)

Källa Ticket, bokat t o m 25 januari, avresa 11 februari-17 mars.

Hit reser svenskarna under sportlovet – länder

1.       Spanien (1)
2.       Thailand (2)
3.       USA (3)
4.       Tyskland (4)
5.       Storbritannien (5)
6.       Italien
7.       Förenade Arabemiraten (8)
8.       Portugal (ny)
9.       Österrike (10)
10.    Schweiz (9)

Källa Ticket, bokat t o m 25 januari, avresa 11 februari-17 mars.

Karin.ahlstedt@ticket.se

070-735 63 08