Stort sug efter höstresor – Hit reser svenskarna

Svenskarnas reslust i höst är ovanligt stor och bokningarna har ökat med 9 procent.  Spanien är det hetaste semesterlandet och här finns både höstens stora favorit Mallorca (+29 procent) och raketen Malaga (+65 procent).  Resmålet som ökar allra mest i höst är dock London (+67 procent).  Storstadsresandet når nya nivåer och ökar med 12 procent.  Det visar färsk statistik från Ticket Privatresor.

Sommaren är över, men inte svenskarnas reslust. När hösten är på intåg väljer många svenskar att söka sig utomlands för att förlänga sommaren och få ett andrum i vardagen.

-    Det är ovanligt stort tryck på höstbokningarna i år och fler än tidigare vill fly höstrusket. Sol- och badresor bokas på för fullt just nu, men allra mest ökar storstadsresandet, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

Bokningarna av höstresor ökar med 9 procent under hösten, jämfört med samma tid i fjol.  Flest svenskar vill åka till sol- och badresmål och bokningarna till denna typ av resmål ökar 6 procent. Storstadsresandet ökar mest, hela 12 procent.

-  Många vill ha ett välbehövligt avbrott i vardagen och en weekendresa till någon av storstäderna i världen ger möjlighet att uppleva mycket på kort tid.

Spanien är det land som flest svenskar åker till under september-november och resande ökar med 18 procent. Bokningarna till Mallorca ökar med 29 procent och Malaga med hela 65 procent.

-   Mallorca är hetast i höst, men det sol- och badresmål som ökar mest är Malaga, som gynnas av trenden att många vill kombinera sol och bad med storstadsliv, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Semesterländerna dit bokningarna ökar mest i höst är Storbritannien (+67 procent), Portugal (+33 procent) och Thailand (+25 procent), dit reslusten inte minskat till följd av höstens händelser. Höstens förlorare är Turkiet, som har fallit från plats fyra till plats elva på topplistan. Antalya-kusten, som i fjol låg på andra plats, är i höst det artonde mest bokade resmålet.

Resandet till Storbritannien gynnas av pundets nedgång och bidrar till att London är det resmål på topplistan som ökar mest, + 67 procent. Även Zlatans klubbyte till Manchester United har gynnat resandet dit och bokningarna till Manchester i höst har fördubblats.

-   Storbritannien är höstens stora vinnare. Fler vill åka till London för att shoppa och allt från hotell och restaurangbesök till teaterbesök blir billigare efter pundets nedgång. Dessutom lockar Zlatans klubbyte många till Manchester, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Hit reser svenskarna i höst

1.       Mallorca (3)
2.       Gran Canaria (1)
3.       Kreta (4)
4.       Malaga (ny)
5.       London (ny)
6.       Bangkok (5)
7.       Cypern (7)
8.       Rhodos (6)
9.       New York (8)
10.    Barcelona (9)

Hit reser svenskarna i höst
1.       Spanien (1)
2.       Grekland (2)
3.       USA (3)
4.       Thailand (6)
5.       Italien (5)
6.       Storbritannien (8)
7.       Cypern (9)
8.       Portugal (ny)
9.       Frankrike (10)
10.    Tyskland (7)

Källa: Ticket, avresa september-november, alla typer av resande

För mer information eller om ni vill ha topplistor för en region kontakta

Karin.ahlstedt@ticket.se
070-7356308

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.