Svenskarna vill ha sol och bad i påsk

Det är ett ovanligt stort sug efter resor i påsk.  Bokningarna ökar med 15 procent och allra mest längtar svenskarna efter sol och bad. Gran Canaria är populäraste resmålet och Dubai lovets stora raket.  Det visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Svenskarna är ovanligt sugna på att resa bort under påsk i år och bokningarna i påsk ökar med 15 procent. Mest ökar bokningarna till sol- och badresmål, med 38 procent.

-   Efter en lång mörk vinter är det inte konstigt att det är sol och bad som är i fokus. Den kalla fjolårssommaren påverkar fortfarande svenskarna att i större utsträckning välja sol och bad på semestern, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Att Gran Canaria är påskens mest bokade resmål är ingen överraskning.

-   Med sitt härliga klimat, fina stränder och mycket att göra för alla åldrar är Kanarieöarna det självklara sol- och badresmålet för många på påsklovet, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Dubai är barnfamiljernas nya favorit och det resmål som ökar allra mest i popularitet i påsk. Bokningarna mer än fördubblas.

-   För många barnfamiljer känns Dubai som ett nytt och spännande alternativ för påskresan. Här finns sol och bad, spektakulära upplevelser, shopping och häftiga nöjesparker, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Även thailändska resmål har fått en rejäl skjuts i bokningsstatistiken i påsk och ökar med över 50 procent.  Till både Dubai och Thailand är det reguljärflyget, med Mellanösternbolagen i spetsen, som driver uppgången och den växande konkurrensen bidrar till förmånliga flygpriser.

Efterfrågan på kryssningar fortsätter att öka och i påsk är det Karibien-kryssningar som gäller. Ticket ser en ökning på 35 procent jämfört med i fjol och allra mest ökar kryssningarna från Miami.

London är den mest bokade storstaden under lovet. Tack vare att pundet tappat i värde mot kronan har staden gjort en rejäl come back, efter att ha tappat i popularitet i fjol.

-   London är en perfekt storstad för barnfamiljer. Det är en mysig stad med mycket att göra för alla åldrar, allt från musikaler, sevärdheter och museer till shopping och mysiga restauranger. På senare år är Harry Potter-museet ett stort dragplåster för barnfamiljerna, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tio i topp – populäraste resmålen i påsk

1.       Gran Canaria (1)

2.       London (2)

3.       Bangkok (4)

4.       Teneriffa (7)

5.       New York  (3)

6.       Malaga (8)

7.       Dubai  (ny)

8.       Phuket (ny)

9.       Barcelona (6)

10.    Paris (5)

Källa: Resebyrån Ticket, avresa under påsklovet, bokat till och med 9 mars.

Karin Starkman Ahlstedt

Karin.ahlstedt@ticket.se