Vårens hetaste weekendstäder

-   Svagare pund tar London till toppen  -    Amsterdam vårens raket

Många svenskar vill tjuvstarta cafésäsongen och boka resa till någon av världens härliga weekendstäder. Klassiska städer som London, New York och Barcelona ligger i topp som populäraste storstäderna i vår, men resmålen som ökar mest är Amsterdam och Lissabon. Det visar färsk bokningsstatistik från resebyrån Ticket.

Våren är på väg och nu börjar vårkänslorna spira. Vad kan då vara bättre än att tjuvstarta cafésäsongen och möta våren i en mysig weekendstad?

-  Att åka i väg på en weekend under våren är ett sätt för många svenskar att ladda batterierna efter vår långa mörka vinter. Klassiska storstäder som London, New York och Barcelona är mest populära, men vårens stora raketer är Amsterdam och Lissabon, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Amsterdam är tack vare en ökning av bokningarna med 63 procent vårens stora överraskning. Amsterdam har klättrat från plats nio på topplistan i fjol, till en fjärdeplats i vår.

-  Tulpanstaden Amsterdam är som gjord för en mysig vårutflykt.  Här cyklar du eller strosar du längs kanalerna, stannar på något mysigt café eller slinker in på något av stadens alla fina muséer.

Lissabon är en annan raket, som i år fått ett riktigt genombrott som weekendstad efter många år i skymundan.  Sett över hela året så är staden den största raketen av alla weekendstäder och i vår ökar den med 60 procent.

-  I Lissabon är det inte bara en mysig stadskärna med vindlande gränder, kakelklädda väggar, spårvagnar och trevliga skaldjursrestauranger som lockar. Här finns även möjlighet att ta ett dopp på någon av de närbelägna stränderna.

Bokningen av weekendresor är i full gång och intresset för de klassiska weekendresmålen håller i sig. I vår har London återtagit förstaplatsen på topplistan, följt av New York och Barcelona, efter en ökning på över 20 procent.

-  Vi ser ett nyvaknat intresse för London, som i fjol tappade i popularitet tack vare det dyra pundet. I år tappar pundet i värde och det blir det billigare att shoppa, äta mat och gå på aktiviteter än i fjol, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tio i topp - vårens mest populära weekendstäder

1.       London (2)
2.       New York (1)
3.       Barcelona (3)
4.       Amsterdam (9)
5.       Paris   (4)
6.       Prag    (5)
7.       Lissabon (8)
8.       Rom  (6)
9.       Berlin (7)
10.     Madrid (ny)

Källa: Resebyrån Ticket, avresa mars-maj, bokat t o m 22 februari. Siffran inom parantes visa fjolårets placering.

Karin Starkman Ahlstedt

karin.ahlstedt@ticket.se