”Enkönade styrelser hämmar träindustrin”

I skogsindustrin och trävarubranschen domineras styrelserum och ledningsgrupper av män.
Men de viktiga köpbesluten på marknaden för de högst betalda trävarorna, det förädlade träet i golv och möbler – så kallat snyggträ – tas oftast av kvinnor.
– Design, presentation och marknadsföring i rätt kanaler blir avgörande för en lönsam trävaruindustri på norra halvklotet i framtiden, säger en av av näringens tungviktare, Lars-Göran Sandberg, rådgivare till flera av världens största trävaruföretag.
Bakgrunden är den ökande konkurrensen från södra halvklotets snabbväxande träslag.
– Man har stått utanför Bauhaus och frågat kunderna som kommer ut vem som avgjorde inköpen och det är kvinnorna till 75 procent, säger Lars-Göran Sandberg.
Han säger att de svenska bolagen varit jämförelsevis sena och först de senaste fem–sju åren varit intresserade att klättra i träets värdekedja och sälja mer av förädlade trävaror.
– Alltför många av de avgörande besluten i träindustrin tas i alltför slutna rum, säger Lars-Göran Sandberg.
Håkan Molin, chef för Handelsbanken Skog och lantbruk, påpekar att närmare 40 procent av de svenska skogsägarna är kvinnor.
 Även om inte all forskning inom området är entydig delar nog de flesta erfarenheten att allsidigt sammansatta ledningsgrupper ofta är framångsrika, säger Håkan Molin.
Snyggträ och byggträ,  Tillväxt 14-15

Kina hungrar efter protein

Efterfrågan på djurfoder kommer att driva spannmålsmarknaden 2011, tror ledande analytiker. Proteinbehovet hos Kinas växande grispopulation dominerar och får följdeffekter på en rad andra grödor och marknader. Mest påverkas rapspriset.
Djurfoder driver världsmarknaden, Tillväxt 16–18

BIOENERGI: Rätt betalt för grenar och toppar
Grenar och toppar var tidigare skogens skräp och gratis för virkesköparna.
Nu kan riset säljas för flera tusen kronor per hektar. Men i en ny bransch finns fällor.
Tillväxt har de fyra viktigaste tipsen för att få rätt betalt för riset.
Grenar och toppar, Tillväxt 10–13

Norrland vill ha mera vind

Den framtida stora utbyggnaden av vindkraft kommer att ske i Sveriges skogar med nya väsentligt högre vindkraftverk. Skogsägarna i Norrland välkomnar vindkraften, enligt Skogsbarometern. 2010 steg intresset kraftigt, från 53 till 60 procent som säger att de är intresserade att satsa på eller upplåta mark för vindkraft.
Tema vindkraft, Tillväxt 20–25

Kepstricket genomskådat!

Inga hatthyllor är så fyllda av kepsar som skogägarnas. Den helt nya kepsen från konkurrenten kan höja budet när virkesköparen kommer, enligt en krönika av Stefan Mattsson.
Kepstricket, Tillväxt 32–33

Kontakt: Håkan Molin, chef för Handelsbanken Skog och lantbruk,