Nyheter från tidningen Tillväxt, nr 3 2022.

Odlingsintresset ökar i Sverige

FÖR VICTORIA SKOGLUND, känd från tv, innebär odlingen både företagande och ekonomi. Hon driver handelsträdgården Zetas i Stockholm. När hon är ledig kopplar hon av med att fixa och greja hemma i den egna trädgården. Hon säger att odlingsintresset har ökat markant i Sverige och att det inte är en trend utan en livsstil.
Läs mer på sid 16»

Branschen vill öka böndernas intäkter

ORGANISATIONER OCH STORA företag jobbar med att förbättra intäkterna för jord- och skogsbrukare. Ett exempel är den avtalsklausul som träkoncernen Karl Hedin AB varit initiativtagare till. Syftet är att reglera kostnaderna för drivmedel. Det finns även fler exempel på detta.
Läs mer på sid 6»

Nytt sätt att beräkna skogens värde

DET NYA SÄTTET att beräkna skogens värde får konsekvenser vid generationsskiften. Urban Rydin, skattechef på konsultföretaget Fyrklövern ekonomi och juridik, förklarar vad man bör se upp med i den allmänna fastighetstaxeringen av lantbruksenheter 2023.
Läs mer på sid 10»

Den svenska pepparroten odlas i Halland

CAJOM ÄR NAMNET på det företag som tillsammans med ett antal lokala odlare i Halland står för cirka 75 procent av den svenska pepparrotsskörden. Daniel Boström på Cajom berättar om den smakrika kryddan, dess popularitet och den arbetsintensiva odlingen.
Läs mer på sid 28»

_______________________________________