Nyheter från tidningen Tillväxt nr 1 2019

Äganderätten en brännande het fråga

Skogsägaren Göte Sandbäck utanför Malung i Dalarna har ett långt skogsliv bakom sig, både som privat skogsägare och professionellt i sitt tidigare jobb på Mellanskog. Han tycker att det finns plats för både naturvård och produktion i skogen men är motståndare till den "konfiskering av skogsmark" utan ersättning som staten, enligt hans tycke, ägnar sig åt.
Läs hela artikeln, som ingår i Tillväxts nya serie om Äganderätten, på sid 26»

Moderna företagare vill se ny arrendelagstiftning

I Skåne finns
jordägaren Claus Wachtmeister och arrendatorn Per Christerson. De beskriver sig som ett "winwin-team" som ser att båda två tjänar på att den andre har fördelaktiga villkor. De efterfrågar en modernisering av den lag och praxis som råder kring arrenden. De skulle vilja att arrendelagstiftningen gjordes om. De vill se mer fokus på modernt företagande.
Läs hela artikeln på sid 6»

Med digitala skogsbruksplaner går arbetet lättare

Med digitala skogsbruksplaner går arbetet för landets skogsinspektörer betydligt smidigare. Tidigare fick Maria Hellström (skogsinspektör) släpa med sig en massa pärmar ut i skogen när hon skulle träffa olika skogsägare. Nu har hon allt i paddan och berättar att hon också har stor nytta av den digitala lösningens GPS-funktion, som gör att hon alltid vet var hon är.
Läs hela artikeln på sid 8»

Ryska livsmedel kommer att flöda ut över världsmarknaden

För fyra år
sedan införde Ryssland importstopp för vissa livsmedel från EU och USA, som ett svar på de ekonomiska sanktioner som Ryssland drabbades av efter annektering av Krim. Den inhemska produktionen av livsmedel ökade och nu har även rysk livsmedelsexport ökat märkbart. När världsmarknaden öppnas fullt ut för Ryssland finns en stor beredskap.
Läs hela artikeln på sid 12»

-----------------------------------------------------------