Nyheter från tidningen Tillväxt nr 1 2020.

En självklarhet att försäkra sin skog

Den unge skogsägaren Ferry Svan poängterar hur lite det kostar att försäkra skogen jämfört med vad den är värd. Han ser skogsägandet som en säker investering. När han är klar med sin karriär som timbersportare, där han siktar på att bli bäst i världen, kommer han att flytta över allt fokus till familjens skogsbruk, som han driver tillsammans med sina föräldrar Marie och Gunde Svan.
Läs hela artikeln på sid 16»

Det ljusnar för svenskt lövtimmer

Mycket tyder  att efterfrågan på lövträ ökar. Det säger Harald Säll, skogsägare utanför Växjö och universitetslektor vid institutionen för skog och träteknik vid Linnéuniversitetet. Det verifierar även André Bergqvist på BB Forest AB. Han säljer bok, ek, ask, rödek, lite björk och al till förädlingsindustrin i Sverige och utlandet.
Läs hela artikeln på sid 6»

Hett med havre - priset stiger

Havrens goda hälsoeffekter är en orsak till den stigande efterfrågan på havre. Större delen av all havre i Europa används fortfarande till djurfoder, men andelen som går till livsmedelsbranschen ökar stadigt. Havrepriset ligger numera lite över priset på maltkorn.
Läs hela artikeln på sid 8»

Det blåser hårt i vindbranschen

Det är allt vanligare att utländska investerare via stora bolag köper vindkraftverk i Sverige medan energisatsningar på gårdsnivå numera ofta handlar om solceller. I Tillväxts nya jubileumsserie - Tillväxt 10 år - går vi tillbaka till några företag som figurerat i tidningen med syfte att ta reda på om allt blev som de hade tänkt sig. Först ut är Åsle Vind AB.
Läs hela artikeln på sid 22»

----------------------------------------------------------