Nyheter från tidningen Tillväxt nr 2 2018

Starkt lagarbete ligger bakom framgångarna

Det prisbelönta paret
Peder Fredricson och Lisen Bratt Fredricson, båda OS-ryttare, delar värderingar och drivkrafter. De bygger sin verksamhet på Grevlundagården i Vitaby AB på ett tight lagarbete. De har 13 anställda och omsätter runt 20 miljoner kronor om året. Vid sidan av strålande hästaffärer har de senaste åren resulterat i OS-silver (2016), EM-guld (2017) och dubbla Jerringpris.
Läs hela artikeln på sid 28»

Rune Andersson satsar helst på skog

Näringslivsnestorn Rune Andersson berättar i ett personligt, öppet möte med tidningen Tillväxt om sitt stora intresse för skog och om viljan att ge tillbaka något till den egna hembygden. Han ser skogen som en långsiktig, bra investering, som dessutom är roligare än aktier och fastigheter. Rune Andersson berättar också om sina satsningar på naturparken Eriksberg i Blekinge.
Läs hela artikeln på sid 16»

Snart visar det sig om contortan duger

Små volymer av contortatall  har nu börjat sippra ut på marknaden. Sedan det snabbväxande trädslaget planterades på stora ytor i delar av Sverige under framförallt 1970-talet har den kanadensiska tallen varit omdiskuterad och väckt heta känslor. När slutavverkningarna nu närmar sig undrar många om contortan verkligen håller måttet och är tillräckligt bra. På snickeriet Wikners i Jämtland finns det erfarenhet av contorta.
Läs hela artikeln på sid 6»

Ökande sug efter tändsticksvirke

Tobaksgiganten Swedish Match
tillverkar för närvarande runt fem miljoner tändsticksaskar om dagen och uppger att de märker av en ökad efterfrågan på tändstickor ute i världen. Det är förklaringen till att suget efter tändsticksvirke (asp) är större än tidigare. Sortimentet är just nu högre betalt än massaved. Den som planterar idag kan ha avverkningsmogen hybridasp om tjugo år.
Läs hela artikeln på sid 10»

----------------------------------------------------------------