Nyheter från tidningen Tillväxt nr 2 2020.

Komikern om kärleken till skogen

THOMAS PETERSSON ÄR bondson från Halland och utbildad traktormekaniker. För svenska folket är han mer känd som komiker efter sitt stora genombrott för många år sedan i tv-programmet Släng dig i brunnen. Han tycker om att vistas i den egna skogen och talar varmt om det fantastiska som sker när jorden vaknar till liv och allt börjar växa.
Läs mer på sid 16»

Lantbruket behövs mer än någonsin

CORONAKRISEN HAR AKTUALISERAT diskussionen om Sveriges självförsörjningsgrad och svensk matproduktion. En som har arbetat med det i många år är landshövdingen i Jönköpings län, Helena Jonsson. Hon var tidigare ordförande för LRF. Föreningen Gröna Hagars Kött, som säljer svenskt kvalitetskött, är en marknadsaktör som arbetar i samma riktning.
Läs hela artikeln på sid 22»

Ägandet är långsiktigt enligt Bergviks nya ägare

UNDER 2019 UPPHÖRDE Bergvik och företagets skogar fick nya ägare. Försäkringsbolaget AMF köpte 90 procent och har förklarat att köpet är långsiktigt. Kopparfors Skogar AB, Hällefors Tierp Skogar AB och Gysinge Skog AB är också nya ägare med långsiktigt perspektiv.
Läs hela artikeln på sid 6»

Världens första träjeans finns på marknaden

VÄRLDENS FÖRSTA KOLLEKTION med träjeans, Zero Cotton jeans av träfiber, har mött marknaden via företaget Redews webbshop. Runt årsskiftet kunde konsumenter även se och prova träjeansen i en tillfällig butik i Eskilstuna. Övergången från bomull till skog känns rätt enligt Redew.
Läs hela artikeln på sid 10»

-----------------------------------------------------------