Nyheter från tidningen Tillväxt nr 3, 2019.

"Avkastningen från skogen kommer att öka"

I den egna skogen på 35 hektar har Madeleine Westin låtit undersöka skadeinsektsläget. Hon vill veta vilka åtgärder som behöver vidtas. Vid sidan av utmaningar som skadeinsekter, torka och stormar konstaterar hon även att skogen växer som aldrig förr. Hon har stor kunskap om klimatet och vill nu även lära sig att sköta den egna, nyförvärvade skogen på bästa sätt.
Läs hela artikeln på sid 16»

Virkesdata samlas in med hjälp av mobil laserskanning

Det framtida sättet att mäta virkesdata bygger på ny teknik och har små felmarginaler. Med hjälp av mobil laserskanning kan mer exakt data om såväl skogen som terrängen samlas in. Det berättar Erik Willén, Skogforsk, som tillsammans med Försvarets forskningsinstitut och Sveriges lantbruksuniversitet håller på att utveckla bärbara system för laserskanning av skog.
Läs hela artikeln på sid 6»

Efterfrågan på grot kommer att öka

En ökad efterfrågan på grot - grenar och toppar - står att vänta. Det beror till stor del på det globala hållbarhetstänk där det finns en stor strävan efter att ersätta fossila bränslen med bland annat skogsflis. Grot är med sitt höga energivärde ett attraktivt sortiment i detta hänseende. Men marknaden är komplicerad. Daniel Fellenius på Sydved berättar mer.
Läs hela artikeln på sid 10»

Många olika markintrång drabbar skogs- och lantbrukare

Skogs- och lantbruksföretagare blir allt som oftast utsatta för olika typer av markintrång. Tillväxt har träffat juristen Filip Herlitz, Argum, och markägaren Christian Rinman, som har stor erfarenhet av intrångsfrågor på den egna gården. De ger tips på lösningar och förhandlingsstrategier samt berättar om olika typer av intrång, vilka rättigheter man som markägare har och hur man kan gå tillväga.
Läs hela del 3, "Marken", i serien om Äganderätten med start på sid 22»

----------------------------------------------------------------