Nyheter från tidningen Tillväxt nr 4, 2017

Lasse Åbergs konstverk finns i en ladugård

I skogskanten bor han – Lasse Åberg. En av Sveriges mest omtyckta kulturpersonligheter. Han har en färgstark karriär med många roller bakom sig, men beskriver sig själv helst som tecknare. Till det egna muséet, som är inrymt i en gammal ladugård, kan han cykla på sju minuter från sitt hem. Där finns det mycket att visa. Alltifrån gamla Trazan-kojor, tavlor, fotografier och teckningar till anrik seriehistoria. Själv uppskattar Lasse Åberg muséets omgivningar; den fria naturen, skogen, lugnet och den friska luften.
Läs hela artikeln på sid 16»

Intresset för markfynd ökar

Allt fler vill leta efter mineraler i svenska jordar. Det visar ett ökat antal ansökningar hos Bergsstaten, en av landets äldsta statliga institutioner. Bergsstaten avgör bland annat tvister mellan markägare och gruvbolag. Även överklagandena från markägare som inte vill få sin mark exploaterad ökar. Enligt minerallagen kan utomstående aktörer få rätt att gräva och borra på annans mark. Den som själv vill utvinna mineraler på sin mark äger inte den rätten.
Läs hela artikeln på sid 6»

Lönsamhet i fokus när vattnet sinar

Vattenexperten Markus Hoffman på LRF tycker att man ska dra lärdom av de två ovanligt torra åren 2016 och 2017. Han menar att alla lantbruksföretagare bör fastställa hur mycket torkan har kostat i förlorad produktion. Kostnaden bör sedan ställas mot kostnaderna för de förebyggande åtgärder som man kan välja att vidta. Det är ännu inte klart, enligt Markus Hoffman, om de gångna torråren med låga grundvattennivåer beror på klimatförändringar eller naturliga cykler.
Läs hela artikeln på sid 8»

Är fiskodling den nya oljan?

I grannlandet Norge blomstrar fiskodlingen allt mer. Och även om fiskexporten, i huvudsak lax, hade en omsättning under förra året som endast motsvarade cirka 30 procent av oljeexportens omsättning så är fiskodling en stadigt växande bransch i Norge. Siffrorna för oljan pekar däremot nedåt. Mycket av dagens utveckling inom fiskodlingen handlar om så kallade stängda anläggningar, laxkassar, som hindrar laxlus från att komma in.
Läs hela artikeln på sid 12»

----------------------------------------------------------------