Nyhetsbrev från tidningen Tillväxt nr 1, 2015

Laserskanning gör skogsbruket effektivare

Framtidens teknik är här. Lantmäteriets laserskanning från luften som startade 2009 används nu inom skogsbruket på ett smart sätt. Laserdatan har bearbetats, kombinerats med befintliga fältdata och har med hjälp av avancerade beräkningar resulterat i skogliga värden som kan vara till användning för landets skogsbrukare. De som vill kan gå in på Skogsstyrelsen webbsida och kostnadsfritt hämta kartor över skogliga grunddata för sin fastighet. Detta kan ersätta tidskrävande fältarbete i samband med beräkning av virkesvolymer och uppdatering av skogsbruksplaner.
Läs hela artikeln »

Medlemmar bryter sig ut
– bildar egen skogsägarförening

Skogs- och lantbrukskooperationen är i förändring. Storleken på de kooperativa föreningarna skiljer sig från förr. Vissa medlemmar känner sig inte hemma längre, enligt Karin Hakelius, Sveriges lantbruksuniversitet. En av de senaste förändringarna är bildandet av den nya skogsägarföreningen Norrhälsinge skog, som startats av några före detta medlemmar i Mellanskog. Förhoppningen med den nya föreningen är att kunna hålla bättre priser än Mellanskog.
Läs om kooperationen och Norrhälsinge skog »

Bröderna Mansikka försörjer byn med el

I Tornedalen bor och verkar bröderna Mansikka, som är entreprenörer ut i fingerspetsarna. Nu är det småskalig närvärme som gäller för dem. Tidigare har de tjänat pengar på mjölkproduktion, köttproduktion, renslakteri och skogen. Skogen är också central i den senaste satsningen, det privata närvärmeverket med åtta delägare. De eldar sitt värmeverk med flis och värmer en stor andel av alla hus i byn Hedenäset.
Läs hela artikeln »

Ledarskapet avgörande för resultat

På Karlsfälts gård i Skåne får de anställda ta stort ansvar. VD:n i gårdsföretaget, Erik Bengtsson, tror på att delegera arbetet. Han tycker att det är viktigt att ha stor kärlek för det man gör och ha full kontroll på alla siffror i sitt företag. Han anställer inga ratthållare utan vill ha människor omkring sig som tänker själva. Han är medveten om hur viktigt det är med ett bra ledarskap för att ett företag ska kunna blomstra.
Läs hela numrets tema om ledningen »

----------------------------------------

Till tidningen Tillväxts pressrum »