Nyhetsbrev från tidningen Tillväxt nr 2, 2014

Fortsatt prisfall på skogsmark

Trenden med sjunkande priser på skogsmark har fortsatt under årets första tre månader. Det visar färska siffror från fastighetskonsulten NAI Svefa.
– Det finns tecken som tyder på att marknaden är på väg att hitta en balans. Jämfört med första kvartalet 2013 är nedgången mindre i år, säger Paul Nord, affärsområdeschef för skog och lant­bruk på NAI Svefa.

I rapporten, med statistik från mars 2013 till mars 2014, rankas skogen i de svenska länen ur ett investerarperspektiv. Stockholm toppar listan medan Got­land hamnar på jumboplats. Prisutveckling, befolkningsmängd och ett skogsindex som tar hänsyn till virkespriser, villapriser, arbetslöshet med mera ligger till grund för rankningen.

Skogsägarnas kamp mot klockan

14 miljoner skogskubikmeter fälldes under stormarna 2013. Nu jobbar de drabbade skogsägarna mot klockan för att få ut virket ur skogen innan granbarkborren slår till.

Granbarkborren tycker om råa vindfällen med vit innerbark där den kan lägga ägg. Granbarkborrarna svärmar i slutet av maj, de nya skalbag­garna kläcks i slutet av juli och om virket ligger kvar kan det bli fem–tio gånger så många insekter som under våren.

En av utmaningarna för drabbade skogsägare är att få ut små volymer av nedblåsta träd som ligger utspridda i skogen.

– Det är viktigt att få ut även små kvantiteter i tid för att förhindra att granbarkborren får fäste. Det bästa en skogsägare kan göra är att kontakta ett skogsköpande företag eller förening som tar hand om träden. Det kan dock medföra en kostnad, säger Clas Fries, skogsskötselspecia­list på Skogsstyrelsen.

Läs hela artikeln »

Prisbilden lockar till skogsköp i Litauen

Förra året ökade de utländska investeringarna i Litauen kraftigt. Statsfinanser i ordning, en välutbil­dad befolkning och en trolig övergång till euron 2015 är faktorer som lockar det utländska kapitalet.

Även svenska skogsköpare vänder blickarna mot Litauen. En avgö­rande anledning är priset på skogsmar­ken. Den litauiska skogen är den i dag generellt sett billigaste i Baltikum. Jäm­fört med priserna på småländsk tallskog kostar skogen här, grovt räknat, en tred­jedel per skogskubikmeter.

Sverker Forsén, jägmästare och skogsägare från Luleå, har köpt 500 hektar skog i Litauen. Låga markpriser, bra vägar och känslan av fart och fläkt gjorde att han valde just Litauen av de baltiska länderna.

Läs hela artikeln »

Nya produkter ska rädda pappersbruk

Minskad efterfrågan på tidningspapper fortsätter att drabba pappersbruken hårt och en omställning av produktionsapparaten är ett måste.

Jonas Lindell, kommunikationschef på Holmen Paper, bedömer att de voly­mer som fanns åren 2004, 2005 och 2006 aldrig kommer tillbaka. Det finns en ny värld med nya behov.

– Branschen genomgår ett stålbad, säger han.

Både Holmen Paper och SCA:s pappersbruk Ortviken i Sundsvall har utvecklat nya produkter som de hoppas på. Men strategierna för framtiden ser olika ut.

----------------------------------------------------

KONTAKT TIDNINGEN TILLVÄXT:

Åsa Willén, ansvarig utgivare av tidningen Tillväxt, 08-701 00 79
Rolf Åttingsberg, affärsutvecklingschef, 08-701 00 63

Till tidningen Tillväxts pressrum »

Taggar: