• TIER/

TIER Mobility - först i världen att lansera e-scootrar med utbytbara batterier

Report this content
  • TIER Mobility lanserar nu, som första bolag i branschen, e-scootrar med utbytbara batterier
  • Det är en branschrevolutionerande satsning på ökad hållbarhet med ny teknologi som driftas genom framförallt eldrivna lådcyklar
  • I Sverige lanseras den nya modellen redan i december
  • Satsningen inleds i Paris och i november kommer hela flottan där köras på utbytbara batterier, lansering i hela Europa inom de närmsta månaderna
  • De nya e-scootrarna med utbytbara batterier erbjuder också fler funktioner, som större framhjul designade för vintersäsongen
  • Hållbarhet är kärnan i TIER Mobilitys verksamhet och bolaget strävar efter att bli helt koldioxidneutrala inom de närmsta 12 månaderna
  • Förra veckan tillkännagav TIER Mobility en framgångsrik finanseringsrunda där man reste 60 miljoner dollar

14 Oktober 2019 - TIER Mobility, Europas ledande aktör inom mikromobilitetslösningar kan idag berätta att man har inlett processen att ersätta sin scooterflotta med helt nya e-scootrar utrustade med utbytbara batterier. Detta gör TIER Mobility till den första e-scooteraktören i världen att lansera en driftsmodell baserad på utbytbara batterier vilket drastiskt ökar scootrarnas hållbarhet.

De nya e-scootrarna med utbytbara batterierna gör att den gamla driftsmodellen, baserad på att dagligen transportera e-scootrarna fram och tillbaka till ett lager med fossildrivna skåpbilar, blir inaktuell. Istället kommer eldrivna lådcyklar och eldrivna skåpbilar användas för att, genom lokala driftsteam, snabbt återvinna och bytta ut tomma batterier. Lokala driftsteam kommer också ansvara för säkerhetskontroller och omplacering av e-scootrar i enlighet med lokal reglering. Driftsteamen kommer att utgöras av anställda medarbetare och bygger inte på frilansande arbetskraft.

Satsningen inleds med lanseringen av 200 e-scootrar med utbytbara batterier i Paris. Efter Paris-lanseringen kommer hela TIER-flottan gradvis att uppgraderas till den nya modellen och i Sverige kommer den nya modellen att introduceras redan i december.

Den nya tekniken innebär ett paradigmskifte inom mikromobilitetsbranschen, både hållbarhetsmässigt och logistiksmässigt. De utbytbara batterierna tar bort beroendet av fossildrivna transporter för uppladdning av scootrarna. De lokala driftsteamen ger också en ökad flexibilitet i möjligheten att säkerställa att e-scootrarna är korrekt parkerade och finns tillgängliga där de behövs som bäst.

Lawrence Leuschner, VD och medgrundare av TIER Mobility: “Utbytbara batterier ändrar spelplanen för hela e-scootersektorn. Som den ledande europeiska aktören är vi stolta över att vara de första som använder denna modell. Detta är ett enormt steg framåt i vårt uppdrag att ”Change Mobility for Good” och bli ett helt koldioxidneutralt företag inom de närmaste 12 månaderna.”

Alexandre Souter, General Manager France på TIER Mobility: ”Det som är lysande med den här nya driftsmodellen är att den kombinerar en fortsatt mycket hög nivå på underhåll och service med ett ett system för att flytta felaktigt parkerade e-scootrar. Jag skulle också vilja betona att vi inte kommer att arbeta med frilansare eller så kallade gig-anställda. Vi kommer att anställa människor under rättvisa arbetsvillkor.”

Om TIER Mobility

TIER Mobility är Europas ledande företag inom delade mikromobilitetstjänster med missionen “Change Mobility for Good”. Bolaget har en ledande roll i den pågående omställningen av transporter, genom att befria städer från utsläpp och bilköer, och genom att låta ansvar och säkerhet vara centralt för verksamheten.

TIER Mobility har gått samman med andra utsläppsfria transportmedel för att minska användningen av bilar och för att hjälpa städer att skifta fokus till alternativa elektrifierade fordon.

Företaget började sin verksamhet i oktober 2018 och finns nu i mer än 40 städer, på 12 marknader över hela världen. Huvudkontoret ligger i Berlin och har över 350 anställda. Företaget grundades av Lawrence Leuschner, Matthias Laug och Julian Blessin.

Företagets befintliga investerare är Mubadala Capital, Goodwater Capital, Axa Investments, Evli Growth Partners, Point Nine, Speedinvest, White Star Capital, Northzone, Kibo, Indico, och Market One Capital. Dessutom är utvalda affärsänglar och individuella investerare med, så som Nico Rosberg, världsmästare i Formel 1. För mer information om TIER Mobility, besök hemsidan www.tier.app

Om ledningsgruppen

Ledningsgruppen består av några av de mest erfarna och företagsdrivna entreprenörerna i Europa: Lawrence Leuschner (VD & medgrundare), Matthias Laug (CTO & medgrundare) and Alex Gayer (CFO).

Lawrence Leuschner var tidigare VD och medgrundare av reBuy, Europas ledande återförsäljare online för begagnad elektronik och media, ett företag som förlänger livscykeln för 100 miljoner produkter. Han är medgrundare och del av initiativet ”Leaders for climate action” som verkar för starkare klimatskydd och där medlemmarna förbinder sig att genom sina bolag ta fram konkreta klimatåtgärder.

Matthias Laug bidrar med tech- och logistikerfarenhet till gruppen. Han har varit medgrundare och CTO av Lieferando, ett startup-bolag inom hemkörning. Senare var han CTO på Takeaway.com, en tech-unicorn där han var med i en av den europeiska techsektorns mest framgångsrika börsnoteringar under de senaste åren.

Alex Gayer har tidigare arbetat på några av de snabbast växande tech-bolagen i Europa, senast som CFO på Receipt Bank och innan dess på SwiftKey, där han bland annat var med i försäljningen till Microsoft. Alex Gayer har lång erfarenhet av och expertis inom finansiering och växandet av företag.

Bodo v. Braunmühl

Director of Communications