• TIER/

TIER Mobility erbjuder kunderna att köpa upprustade e-scootrar från den egna flottan

Report this content
  • Med myTIER erbjuder TIER Mobility att köpa upprustade e-scootrar från företagets flotta till privatkunder i Tyskland
  • Konceptet har utarbetats i samband med att den befintliga flottan ersätts av e-scootrar med utbytbara batterier
  • Syftet är att skapa ett hållbart koncept för vidareanvändning av e-scootrar som bara använts i fyra månader
  • Även människor som bor utanför större städer kan nu uppleva fördelarna med en TIER e-scooter
  • För 699 Euro kan kunder köpa en upprustad TIER e-scooter, vilket inkluderar ett års garanti, försäkring och hjälm.

TIER Mobility, Europas ledande aktör inom mikromobilitetslösningar presenterar nu sin nya produkt myTIER. E-scootrar från den nuvarande TIER-flottan upprustas och säljs till privatkunder i Tyskland via webbplatsen www.myTIER.app

I samband med den kommande lanseringen av TIERs nya e-scootermodell med utbytbara batterier kommer den befintliga modellen gradvis att tas bort från den aktiva flottan. För att kunna vidareanvända e-scootrarna kommer de att upprustas och säljas till privatkunder. Detta för att på ett hållbart sätt ta tillvara e-scootrar som bara använts i fyra månader när de nu ersättas av en ny modell med utbytbara batterier. De utbytbara batterierna kommer att göra den aktiva flottan mer hållbar då det begränsar behovet av att dagligen forsla scootrarna fram och tillbaka från verkstäder.

Upprustning var kärnan i reBUY, den verksamhet som TIERs VD Lawrence Leuschner tidigare var med och grundade, där hittills 100 miljoner teknikprodukter har upprustats och sålts till nya användare. Inspirerad av den erfarenheten beslutade sig Leuschner och TIERs ledningsteam för myTIER-konceptet. På sätt effektiviseras den befintliga flottan, samtidigt som alla e-scootrar fortsatt kan förbli i bruk istället för att skrotas.

Lawrence Leuschner, VD och medgrundare av TIER Mobility säger: “Med vår nya produkt myTIER är den bästa e-scootern på marknaden nu också tillgänglig för privat bruk. E-scootrarna är bara fyra månader gamla. Vi upprustar dem och de kommer med ett års garanti, försäkring och hjälm. Det är ett starkt paket för ett överkomligt pris. Vi förväntar oss en stor efterfrågan”.

För mer information om myTIER vänligen besök www.myTIER.app

Om TIER Mobility

TIER Mobility är Europas ledande företag inom delade mikromobilitetstjänster med missionen “Change Mobility for Good”. Bolaget har en ledande roll i den pågående omställningen av transporter, genom att befria städer från utsläpp och bilköer, och genom att låta ansvar och säkerhet vara centralt för verksamheten.

TIER Mobility har gått samman med andra utsläppsfria transportmedel för att minska användningen av bilar och för att hjälpa städer att skifta fokus till alternativa elektrifierade fordon.

Företaget började sin verksamhet i oktober 2018 och finns nu i mer än 40 städer, på 12 marknader över hela världen. Huvudkontoret ligger i Berlin och har över 350 anställda. Företaget grundades av Lawrence Leuschner, Matthias Laug och Julian Blessin.

Företagets befintliga investerare är Mubadala Capital, Goodwater Capital, Axa Investments, Evli Growth Partners, Point Nine, Speedinvest, White Star Capital, Northzone, Kibo, Indico, och Market One Capital. Dessutom är utvalda affärsänglar och individuella investerare med, så som Nico Rosberg, världsmästare i Formel 1. För mer information om TIER Mobility, besök hemsidan www.tier.app

Om ledningsgruppen

Ledningsgruppen består av några av de mest erfarna och företagsdrivna entreprenörerna i Europa: Lawrence Leuschner (VD & medgrundare), Matthias Laug (CTO & medgrundare) and Alex Gayer (CFO).

Lawrence Leuschner var tidigare VD och medgrundare av reBuy, Europas ledande återförsäljare online för begagnad elektronik och media, ett företag som förlänger livscykeln för 100 miljoner produkter. Han är medgrundare och del av initiativet ”Leaders for climate action” som verkar för starkare klimatskydd och där medlemmarna förbinder sig att genom sina bolag ta fram konkreta klimatåtgärder.

Matthias Laug bidrar med tech- och logistikerfarenhet till gruppen. Han har varit medgrundare och CTO av Lieferando, ett startup-bolag inom hemkörning. Senare var han CTO på Takeaway.com, en tech-unicorn där han var med i en av den europeiska techsektorns mest framgångsrika börsnoteringar under de senaste åren.

Alex Gayer har tidigare arbetat på några av de snabbast växande tech-bolagen i Europa, senast som CFO på Receipt Bank och innan dess på SwiftKey, där han bland annat var med i försäljningen till Microsoft. Alex Gayer har lång erfarenhet av och expertis inom finansiering och växandet av företag.

press@tier.app

TIER Mobility