• TIER/

TIER Mobility tar in 60 miljoner dollar i en Serie B-finansieringsrunda ledd av Mubadala Capital och Goodwater Capital

Report this content

Berlin, Tyskland, 7 oktober 2019: TIER Mobility, Europas ledande aktör inom mikromobilitetslösningar, tillkännager idag en Serie B-finansieringsrunda på 60 miljoner dollar, ledd av  Mubadala Capital och Goodwater Capital.

Företaget välkomnar också Axa Investments och Evli Growth Partners som nya investerare, utöver vidare engagemang från de tidigare investerarna White Star Capital, Northzone, Speedinvest, Point9, Indico, Kibo Ventures, Market One och utvalda affärsänglar så som Nico Rosberg.

TIER Mobility kommer att använda kapitalet för att accelerera expansionsstrategin i Europa och fortsätta att bygga den ledande plattformen inom mikromobilitet för invånare, myndigheter och samarbetspartners inom kollektivtrafiken.

Sedan finansieringsrundan i februari 2019 har TIER Mobility expanderat verksamheten till över 40 städer i 12 länder, etablerat starka ledarpositioner i viktiga strategiska marknader och lanserat fyra förbättringar av scooterhårdvaran. Som ett resultat av detta har TIER nått över 10 miljoner resor sedan lanseringen för elva månader sedan, vilket gör TIER till historiens snabbast växande mobilitetsföretag.

Lawrence Leuschner, VD och medgrundare av TIER Mobility kommenterar: “Vi är extremt glada att Mubadala Capital och Goodwater Capital leder den här finanseringsrundan. Mubadala Capital är inte bara en välrenommerad investerare med en av världens största kapitaltillgångar; men framförallt har de en vision för en förändrad värld genom teknik och innovation, som är väl i linje med vår mission ”Change Mobility for Good”. Vi är dessutom väldigt glada att inleda ett samarbete med Goodwater Capital, en ledande investerare i Silicon Valley med en lång historia av att stötta entreprenörer i byggandet av företag som förändrar liv runt om i världen. Med deras långa erfarenhet av att stötta entreprenörer inom konsumentteknik på olika marknader, kommer de att hjälpa oss att accelerera våra expansionsplaner och sprida mobilitetsrevolutionen till största möjliga antal användare över hela världen.”

Amer Alaily från Mubadala Capital säger: ”Vi är övertygade om att mikromobilitet som transportalternativ är här för att stanna, särskilt i Europa. Vi är övertygade om att TIER Mobility är bäst positionerat för att bli den ledande aktören i Europa och globalt. Vi är förväntansfulla och ser fram emot att bygga ett globalt branschledande företag med bas i Europa tillsammans med Lawrence, Matthias och resten av TIER-teamet.”

Chi-Hua Chien, medgrundare och Managing Partner på Goodwater Capital kommenterar: “TIER Mobility är inte bara det snabbast växande mobilitetsföretaget i världen, utan även ett av de snabbast växande företagen i konsumentteknikens historia. Med exceptionellt genomförande har de blivit Europas ledande aktör inom mikromobilitet på bara en bråkdel av det investerade kapital konkurrenterna har förbrukat. Det är ett verkligt bevis på den unika, kapitaleffektiva och lönsamma affärsmodell som teamet har tillämpat från start. TIERs unika strategi för det operativa och för partnerskap ger överlägsen lönsamhet och skydd mot konkurrens. Vi är glada över att vara en del av deras mission ”Change Mobility for Good”".

Eric Martineau-Fortin, grundare och Managing Partner på White Star Capital tillägger “Vårt team och jag har arbetat nära Tier Mobilitys ledningsgrupp sedan vi var med och ledde Serie A-finansieringsrundan tillsammans med Northzone tidigare i år. Vi är djupt imponerade av kvaliteten i deras verksamhet och team. Vi är väldigt glada att göra vidare investeringar i Serie B-rundan tillsammans med andra investerare i världsklass.”

J.P. Morgan var finansiell rådgivare och placeringsagent i samband med Serie B-finanseringsrundan.

Om TIER Mobility

TIER Mobility är Europas ledande företag inom delade mikromobilitetstjänster med missionen “Change Mobility for Good”. Bolaget har en ledande roll i den pågående omställningen av transporter, genom att befria städer från utsläpp och bilköer, och genom att låta ansvar och säkerhet vara centralt för verksamheten.

TIER Mobility har gått samman med andra utsläppsfria transportmedel för att minska användningen av bilar och för att hjälpa städer att skifta fokus till alternativa elektrifierade fordon.

Företaget började sin verksamhet i oktober 2018 och finns nu i mer än 40 städer, i 12 marknader över hela världen. Huvudkontoret ligger i Berlin och har över 350 anställda. Företaget grundades av Lawrence Leuschner, Matthias Laug och Julian Blessin.

Företagets befintliga investerare är Mubadala Capital, Goodwater Capital, Axa Investments, Evli Growth Partners, Point Nine, Speedinvest, White Star Capital, Northzone, Kibo, Indico, och Market One Capital. Dessutom finns utvalda affärsänglar och individuella investerare bland investerarna, så som Nico Rosberg, världsmästare i Formel 1.

Om Mubadala Investment Company och Mubadala Capital

Mubadala Investment Company förvaltar aktivt en global portfölj som stöder visionen om en globalt integrerad och diversifierad ekonomi genom hållbar avkastning till sin aktieägare, Abu Dhabis regering.

Mubadalas portfölj på 229 miljarder US-dollar sträcker sig över fem kontinenter med innheav i flygindustrin, IKT, halvledare, metaller och gruvdrift, förnybar energi, olja och gas, petrokemikalier, verktyg, sjukvård, fastigheter, läkemedel, medicinsk teknik, jordbruksföretag och en global portfölj av finansiella innehav .

Mubadala Capital är företagets finansiella investeringsarm med ett ventures-team som övervakar och förvaltar Mubadalas åtagande på 15 miljarder dollar gentemot Softbank Vision Fund. Under 2017 lanserade Mubadala Capital en techfond på $ 400 miljoner dollar och ett fond-i.fondprogram på 200 miljoner dollar baserat i San Francisco. År 2019 lanserades en europeisk techfond för 400 miljoner euro och ett fond-i-fondprogram baserat i London.

Mubadala är en pålitlig partner, en engagerad aktieägare och ett ansvarsfullt globalt företag som förbinder sig till en etik och kvalitet i världsklass. För mer information om Mubadala, besök: www.mubadala.com

Om Goodwater Capital

Goodwater Capital är ett modernt venture capital-bolag med uppdraget att stötta exceptionella entreprenörer som förändrar världen. De tror på att konsumentteknik revolutionerar världen och är dedikerade till företagare som outröttligt bygger produkter och plattformar älskade av konsumenterna. För mer information om Goodwater Capital, besök: www.goodwatercap.com

Om White Star Capital