• TIER/

TIER tar in 250 miljoner dollar i serie C-finansiering under ledning av SoftBank Vision Fund 2 för att påskynda tillväxten efter att ha uppnått lönsamhet

Report this content

Stockholm, 10 november, 2020 - TIER, den europeiska micromobilitetsoperatören tillkännager idag en Series-C finansieringsrunda på 250 miljoner dollar som leds av SoftBank Vision Fund 2i. Existerande investerare såsom Mubala Investment Company, Mubadala Capital, Northzone, Goodwater Capital, White Star Capital, Novator och RTP Global deltar också i finansieringsrundan.

Sedan lanseringen 2018 har TIER etablerat sig som den europeiska marknadsledaren av e-skotrar och finns i 80 städer i tio länder. Det Berlinbaserade företaget är redan lönsamt och kommer att använda investeringen för att påskynda företagets vision att “Change Mobility for Good”. TIER revolutionerar transporterna i städerna med ny innovativ teknik och lösningar som minskar biltrafiken och befriar städer från utsläpp och trängsel.

Finansieringen kommer att utöka företagets ledande position i Europa och påskynda dess ambitiösa expansion till strategiska tillväxtmarknader samt möjliggöra en snabb implementering av TIER Energy Network. TIER Energy Network är en banbrytande innovation som gör att tusentals laddstationer installeras i städer över hela Europa för att ladda elfordon på ett effektivt och hållbart sätt. Förutom den avslutade serie C-investeringsrundan håller TIER för närvarande på att säkra en betydande skuldfacilitet för att finansiera fordonsexpansion.

”Efter att ha uppnått lönsamhet med våra e-skotrar har vi grunden på plats för att leda vägen mot effektivt och hållbart resande i städer. Vår vision är ett helt nytt sätt för hur vi ska röra oss i städer i framtiden: elektriska fordon som kan delas med andra, vara prisvärda och drivas av ett energinätverk. Tillsammans med lokala kommuner och nationella regeringen kommer vi att bygga de bästa lösningarna för att säkerställa säkert, effektivt och hållbart resande från A till B. Vi är glada att samarbeta med SoftBank Vision Fund och kommer att dra nytta av deras stora erfarenhet av att bygga globala ledare inom mobilitet”, säger Lawrence Leuschner, VD och medgrundare av TIER.

”Mikromobilitet fyller ett stort gap och är ett alternativ till äldre transportsystem så som traditionell stadsbilsanvändning. TIER har en gedigen meritlista när det gäller att etablera långvariga partnerskap med städer och tillsynsmyndigheter i kombination med ett teknologiskt tillvägagångssätt för att utveckla ledande kundförslag. Vi är glada att stödja Lawrence och hans team i att bygga vidare på denna framgång”, säger Yanni Pipilis, Managing Partner på SoftBank Investment Advisers.

”Sedan starten av vårt samarbete med TIER 2019 har vi fortsatt att vara imponerade av företagets produktinnovation, kvalitet och hastighet som Lawrence och hans team har levererat för att cementera TIER som det främsta mikromobilitetsföretaget i Europa. Det är därför vi satsar vår största investering hittills i TIER, och vi ser fram emot att se företaget ta med sina hållbara mobilitetslösningar till fler städer i Europa och Mellanöstern", säger Ibrahim Ajami, Head of Ventures at Mubadala Investment Company.Förutom att SoftBank Vision Fund 2 leder serie C-finansieringsrundan, tillkännagav den befintliga investeraren Mubadala Capital uppföljningsinvesteringar om tvåsiffriga miljoner tillsammans med fortsatta investeringar från Northzone, Goodwater Capital, White Star Capital, Novator, Speedinvest och RTP Global. Mubadala Investment Company är en existerande investerare i TIER och deras investering i TIER är oberoende av SVF 2. Transaktionen är föremål för lagstadgade slutgiltiga villkor.

Presskontakt
För alla pressförfrågningar, vänligen mejla David Krebs Public Relations på TIER@pagefield.co.uk

i: Per datumet för detta pressmeddelande har SoftBank Group Corp. bidragit med kapital för att tillåta investeringar av SoftBank Vision Fund 2 ("SVF 2") i vissa portföljbolag. Informationen som tillhandahålls här i är endast avsedd för informationsändamål och utgör inte ett erbjudande om att sälja eller en uppmaning om ett erbjudande om att köpa aktieägarandelar i någon fond, inklusive SVF 2. SVF 2 har ännu inte haft en extern närhet och någon potential tredjepartsinvesterare ska få ytterligare information om eventuella SVF 2-investeringar före stängning. Mubadala Investment Company är en befintlig investerare i TIER, deras deltagande i omgången är helt oberoende av SVF 2.

Om TIER Mobility

TIER Mobility är Europas ledande leverantör av mikromobilitet med uppdrag att ändra rörligheten för gott.

Företaget är en drivkraft bakom förändringen inom transportsektorn, som syftar till att minska biltrafiken i städer avsevärt genom att förse människor med ett brett utbud av elfordon.

Som en del av sitt engagemang för hållbarhet har företaget antagit FN: s hållbara utvecklingsmål (SDG) som ett vägledande ramverk och har fastställt en tydlig agenda för att minska och kompensera utsläppen. Som ett resultat av dessa åtgärder har TIER Mobility varit ett klimatneutralt företag sedan januari 2020.

TIER Mobility verkar i mer än 80 städer i 10 länder. Företaget har sitt huvudkontor i Berlin och har cirka 900 anställda. Företagets grundare är Lawrence Leuschner, Matthias Laug. och Julian Blessin.

The company's investors are SoftBank Vision Fund 2, Mubadala Investment Company’s financial investment arm, Mubadala Capital, Goodwater Capital, White Star Capital, Northzone and many more. In addition, there are selected business angels and individual investors like Formula 1 World Champion Nico Rosberg.

Företagets investerare är SoftBank Vision Fund 2, Mubadala Investment Company’s financial investment arm, Mubadala Capital, Northzone, Goodwater Capital, White Star Capital, Novator, RTP Global, Speedinvest och många fler. Dessutom finns det utvalda privatpersoner och enskilda investerare som Formel 1-världsmästaren Nico Rosberg.

For mer information om TIER Mobility, se www.tier.app. För bilder se här.

Taggar: