SKL väljer Tieto för dokument- och ärendehantering

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, har beslutat att teckna avtal med Tieto Sweden AB gällande dokument- och ärendehantering. Avtalet är på fyra år med option att förlänga samarbetet med ett år.

Det nya avtalet omfattar såväl verksamhetsstödjande tjänster (dokument- och ärendehanteringssystem) som införandestödjande och driftstödjande tjänster. Tieto skall leverera en SaaS-tjänst för dokument- och ärendehantering och hjälpa SKL med att definiera ärendeflöden och processer som idag inte är tydliga eller strukturerade.

- Vissa kärnprocesser saknar idag IT-stöd och automatiserade funktioner och det finns ett stort behov av att modernisera IT-lösningen för dokument- och ärendehantering. Vi ser fram emot att erbjuda lösningen till alla våra anställda vid SKL säger Lena Dahl, chef för avdelningen för administration.

De nuvarande systemen för diarie- respektive remisshantering ska ersättas med en modern, gemensam IT-lösning för dokument- och ärendehantering. Tjänsten ska kunna stödja flera av SKL:s ärendeprocesser och bland annat göra det enklare att söka och hitta dokument och handlingar med hjälp av en tydlig struktur i arbetsflöden samt bra sökfunktioner.

- Vi är oerhört glada för att Tietos högt prioriterade satsning på dokument- och ärendehantering fortsätter att få denna typ av genomslag. Vi ser fram emot att hjälpa SKL med att modernisera sitt IT-stöd inom det här området, säger Marc Simon, senior sales manager ECM på Tieto.

För ytterligare information, kontakta:
Marc Simon, senior sales manager ECM på Tieto,
tel +46 (0) 72 2455 886, e-post: marc.simon[at]tieto.com

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd mjukvaruteknologi. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är listad på NASDAQ OMX i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.

Sveriges Kommuner och Landsting ,SKL, är en arbetsgivar- och intresseorganisation för alla kommuner, landsting och regioner i Sverige. Medlemmar i SKL är Sveriges 290 kommuner och 20 landsting inklusive regionerna Gotland, Halland, Skåne och Västra Götaland. Mer information hittar du på www.skl.se.

Taggar: