Tieto inleder året med stark tillväxt

Tietos verksamhet inom IT-tjänster växte med 7 procent under det första kvartalet 2017. I Sverige blev motsvarande siffra 10 procent med särskilt stark utveckling för konsulttjänster inom offentlig sektor. Det framgår av den kvartalsrapport som Tieto publicerade under torsdagen den 27 april 2017.

Justerat rörelseresultat för koncernen ökade från 31,5 till 35,4 miljoner euro och vinstmarginalen blev 9,0 procent.

- Det har varit en god start på året, med stark utveckling inom samtliga affärsområden. Den ökade tillväxten i Sverige är glädjande och vi har lyckats vinna viktiga affärer som ger oss möjlighet att utvidga verksamheten med nya tjänster på den nordiska marknaden. Våra investeringar i nya tjänster och kompetenser är centrala för Tietos långsiktiga förnyelse. Samtidigt fortsätter våra insatser för ökad innovation, effektivitet och konkurrenskraft globalt, säger Kimmo Alkio, VD och koncernchef för Tieto.

Med sin strategi för åren 2016-2020 satsar Tieto på innovation och tillväxt och avser att öka sin marknadsandel i Norden, med fokus på Sverige. Offentlig sektor visar särskilt positiv utveckling, med en tillväxt på 7 procent i Sverige under kvartalet. Ökad efterfrågan på medborgarnära tjänster och viktiga avtal med kunder som Järfälla kommun och Region Blekinge kring outsourcing respektive dokument- och ärendehantering (Public 360) bidrog till uppgången.

- Arbetet för att förnya verksamheten pågår för fullt hos myndigheter, kommuner och landsting och vi har lyckats väl med att nå ut med våra lösningar. Digitaliseringen ger anställda möjlighet att arbeta mer mobilt och effektivt och medför bättre service för medborgarna. Tillsammans med våra fortsatta satsningar på e-hälsa och lösningar för vård och omsorg siktar vi på att stärka vår position inom offentlig sektor ytterligare, säger Cristina Petrescu, global chef för offentlig sektor, Tieto.

Som ett led i att fortsätta driva tillväxt i Sverige utnämner Tieto även Håkan Dahlström till ny Sverigechef. Håkan Dahlström efterträder Per Johanson i rollen. Båda fortsätter i sina befintliga och huvudsakliga roller som globala chefer för affärsområdena Technology Services and Modernization respektive Financial Services.

Tietos tillväxtområden och interna startups inom digital kundupplevelseutveckling (Customer Experience Management) och IT-säkerhetstjänster (Security Services) visade en tillväxt på 36 respektive 28 procent för kvartalet på koncernnivå.

För att läsa hela rapporten för det första kvartalet 2017, besök Tietos hemsida:

Mikko Viitala, kommunikationsansvarig Tieto Sverige
tel: 072 242 1618, e-post: mikko.viitala[at]tieto.com

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Taggar: