Tieto lanserar datainkubator – välkomnar alla datadrivna idéer

För att hjälpa nordiska organisationer att ta tillvara på möjligheterna i den datadrivna världen inrättade Tieto i juli 2016 en enhet för datadrivna affärer. Enheten har redan börjat generera och göra verklighet av datadrivna idéer tillsammans med sitt ekosystem av partners och nu lanserar man ”Tieto Datainkubator” under ledning av Taneli Tikka.

Tieto ser data som motorn för framtida mänsklig erfarenhet och ekonomiskt värde och företaget har därför som mål att tillsammans med partners samutveckla nya och oförutsedda datadrivna tjänster och affärsmodeller. Företagets nya enhet för datadrivna affärer utvecklar databaserade idéer och omvandlar dem till marknadsklara affärsmöjligheter via inkubation och kommersialisering i enlighet med resurssnåla startup-metoder.

Med Tieto Datainkubator avser företaget att skapa en inkubator för datadrivna idéer och testa om de kan bli fungerande affärer. Tieto Datainkubator arbetar i nära samarbete med Tietos ekosystem av partners med tonvikt på nordiska startups och innovatörer, inte minst dataexperterna i Tietos egen personal.

– En datadriven idé innebär att kärnan i affärsidén eller affärslogiken utgörs av data. Det handlar till exempel om analys, maskininlärning, artificiell intelligens, datamäkleri och datamarknader. Ett omvänt test som kontrollerar om idén är datadriven ingår även: Vad händer om data utesluts från idén? I analyskonsultation utan data kan man ändå fortsätta konsultera, men om data utesluts från en idé om exempelvis intelligenta soptunnor och sopbilsrutter för samordnad hämtning finns det inget att gå på, förklarar Taneli Tikka, chef för innovationsinkubation i enheten för datadrivna affärer.

Tieto bjuder nu in innovatörer och startups till att delta i skapandet av denna datadrivna framtida affärsverksamhet. Med Tieto kan innovatörer få tillgång till en unik miljö för att utveckla en datadriven idé med bästa möjliga coachning, tack vare Tietos unika position där företaget kan matcha idéer med bästa möjliga samarbetspartner och globala teknik. En annan viktig faktor är att utvecklare genom Tieto får tillgång till en avsevärd kundpotential på den nordiska marknaden.

Har du en datadriven idé?
Läs mer: www.tieto.com/incubator

Mer material:

Läs mer om nya datadrivna affärer: www.tieto.com/data-driven

Datadrivna affärer i praktiken: Så kan anpassningsbart underhåll förbättra ditt kontor, från Tieto-bloggen (engelska):

Skapa fantastiska innovationer, Tietos blogg:

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Diktonius, chef för medierelationer och Reputation Management, jessica.diktonius[at]tieto.com, +358 407099176

TIETO OYJ

DISTRIBUTION

Huvudsakliga medier

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se