Tieto levererar global e-handelslösning till Kalmar

Kalmar har valt Tieto som partner för att utvidga och förbättra sin B2B e-handelsplattform. Tietos nya lösning är en integrerad och global säljplattform som ska erbjuda förbättrade kundupplevelser för Kalmars kunder i hela världen. Med den nya plattformen ska Kalmar öka försäljningen över nätet och minska administrationen.

Kalmar, en del av Cargotec, erbjuder lösningar och tjänster inom lasthantering. Företaget har nu valt Tieto som partner för att skapa en global serviceportal och e-handel för reservdelar. Den nya lösningen bygger på SAP Hybris-teknologin och ska ersätta Kalmars nuvarande e-handelssystem.

- Den nya plattformen erbjuder våra kunder en modern och användarvänlig upplevelse som ger tillgång till anpassat och relevant innehåll, för att ytterligare effektivisera deras verksamhet. Med den nya lösningen ska vi stärka vår fortsatta digitala utveckling och onlineförsäljning. Vi är nöjda med valet av Tieto och deras breda erfarenhet inom e-handel och starka kunnande om SAP Hybris-plattformen, säger Seppo Heino, Vice VD, delar och logistik, vid Kalmar.

E-handelsplattformen som bygger på SAP Hybris ska integreras i Kalmars resursplanerings- och bakgrundssystem som levereras av bland annat SalesForce.

- Detta är en naturlig fortsättning på vårt långvariga samarbete med Kalmar. Med vårt Industrial Experience-erbjudande kommer vi kunna hjälpa Kalmar i en större utsträckning för att skapa digitala kundupplevelser. Tillverkningsindustrins och digitalisering av kundupplevelser och e-handel för B2B är viktiga för oss och vi har som mål att växa inom dessa områden. Med det här samarbetet kommer vi att kunna förstärka bilden av Tieto som den ledande aktören på området, säger Jaakko Hartikainen, ansvarig för digitala kundupplevelser på Tieto.

Tietos erbjudande omfattar, utöver skapande av e-handelsplattformar, även serviceverktyg, mobiltjänster, analysredskap, styrning av produkt- och kundinformation samt kundservicelösningar. Samtliga delar kan integreras i befintliga eller helt nya system.

Tietos Industrial Experience-erbjudande innefattar lösningar för digitala kundupplevelser riktade till B2B-företag. Genom förvärvet av Smilehouse i december 2015 har Tieto kunnat stärka erbjudande inom e-handel, omnikanaler och digitala kundupplevelser (Customer Experience Management).

För ytterligare information:
Jaakko Hartikainen
Chef för Customer Experience Management, Tieto
+358443500445

Kalmar tillhandahåller lösningar och tjänster för lasthantering i hamnar, terminaler, distributionscentraler och tung industri. Vi är ledande inom terminalautomation och energieffektiv containerhantering, det vill säga var fjärde container runt om i världen hanteras av en Kalmar. Med vår omfattande produktportfölj, vårt globala servicenätverk och våra lösningar för smidig integrering av terminalprocesser ökar vi effektiviteten på samtliga dina rörelser. www.kalmarglobal.com

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Taggar: