Tieto och Bergens kommun digitaliserar verksamheten

Tieto har tecknat ett avtal med Norges näst största kommun Bergen om införande av ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem. Lösningen möjliggör förbättrade och utökade digitala tjänster för medborgare, anställda och företag.

Avtalet sträcker sig över 12 år och innebär att kommunens befintliga lösning för dokument- och ärendehantering kommer att ersättas efter att ha varit i bruk under drygt två årtionden. Systemet har underhållits och utvecklats under åren, men har haft sina begränsningar avseende Bergens aktuella behov och önskemål.

– Bergens kommun vill vara en drivande kraft i digitaliseringen av den offentliga sektorn i Norge. Vi vill tillhandahålla fler tjänster för invånare på en digital plattform. Detta avtal är ett viktigt steg för att göra offentliga tjänster mer tillgängliga för invånare, företag och anställda. Eftersom vi är en stor kommun ställer vi stora krav på den nya lösningen vad gäller flexibilitet, tillgänglighet, säkerhet, skalbarhet och standardisering. Vi är övertygade om att lösningen från Tieto kommer att uppfylla de kraven, säger Bergens kommunalråd Ove Foldnes.

Bergen har 277 000 invånare och nästan 18 000 anställda, vilket gör kommunen till regionens största arbetsgivare. Lösningen från Tieto ska förbättra arkiveringen och öka kvaliteten och effektiviteten i verksamheten. Den stödjer principen om digitalt förstahandsval (digital first), som bygger på att användare ska kunna interagera digitalt med kommunen när som helst på dygnet. Det medför ökad självbetjäning och automatisering i ansökningsprocesser och stödjer kommunens målsättning om att alla relevanta förfrågningar, ansökningar och formulär måste kunna fyllas i och skickas in digitalt.

Anställda kommer att kunna ta emot och hantera olika typer av dokument oavsett plattform och kommunen får automatiserade arbetsflöden som banar väg för standardiserade processer. Lösningen kommer att utgöra grunden för all framställning av dokument med anknytning till kommunens politiska och administrativa aktiviteter. Den utgör även kärnan för administrativa rutiner, arkiv, myndighetsdokument, politiska möten och styrelseärenden.

Den levererade lösningen bygger på Software Innovations Public 360°-lösning, som är ett standardiserat system för hantering av ärenden, dokument och arkiv. Software Innovation förvärvades av Tieto under sommaren 2015, som den marknadsledande leverantören av lösningar för innehållshantering i Norden.

– Vi delar den norska regeringens och Bergens ambition om att förnya den offentliga sektorns tjänster. Smart, effektiv och målinriktad användning av IT medför förenklad dialog med invånare, företag och organisationer och säkerställer effektiv användning av kommunens resurser. Standardiserade lösningar är en nyckel i det arbetet. Vi är stolta över att kunna leverera ett system som har avgörande betydelse för fortsatt utveckling av verksamheten och för att ge en enklare vardag för medborgarna, säger Mats Brandt, chef för offentlig sektor i Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Steinar Carlsen, Bergens kommun
tel. +47 926 99 443, e-post:
steinar.carlsen[at]bergen.kommune.no

Mats Brandt, chef offentlig sektor, Tieto Sverige,
tel: +46 70 530 33 25, e-post: mats.brandt[at]tieto.com

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem www.tieto.com

Bergens kommun
Bergen är Norges näst största kommun med 277 000 invånare. Kommunen är regionens största arbetsgivare med 17 777 anställda. För 2016 har kommunen en sammanlagd driftsbudget på NOK 18,54 miljarder och en investeringsbudget på NOK 3,4 miljarder.

Bergens kommun fokuserar på digitalisering och förnyande av tjänster. Bergen tilldelades 2014 priset som Årets eKommun av KS (Norges kommun- och landstingsförbund) och utsågs även till Bästa digitala kommun. Samma år belönades Bergen med priset ”Årets IT-lykta i den offentliga sektorn” för att ha utvecklat SvarUT; en gemensam lösning för digital distribution av dokument som antogs av Bergens stad 2011.

Taggar: