Tieto och Dell i samarbete om informationssäkerhet – Dell One Identity stärker säkerheten kring molntjänster

Tietos nya startup-verksamhet inom IT-säkerhet, Security Services, inleder idag ett samarbete med Dell för att kunna erbjuda sina kunder informationssäkerhetslösningarna Dell One Identity Manager och Dell One Identity Cloud Access. Dell blir därmed en del av Tietos globala ekosystem, och Tietos kunder får nu snabbt och smidigt tillgång till den senaste teknologin inom området.

Förändringstakten inom informationssäkerhet är väldigt hög. Att hänga med i utvecklingen är resurskrävande och innebär ofta en utmaning för företag, som ställs inför en allt mer komplex verklighet med anställda som i allt högre utsträckning arbetar mobilt, med egna enheter och har behov av åtkomst till olika nätverk, applikationer och molntjänster.

Med hjälp av olika lösningar för identitetshantering och enkel inloggning (single sign-on), kan företag säkerställa att rätt personer har snabb och säker tillgång till de nätverkstjänster och den information som de behöver i sitt arbete.

- Betydelsen av modern informationssäkerhet har växt explosionsartat. Det är anledningen till att Tieto startat en intern startup-verksamhet inom området. Vi samarbetar med marknadsledande leverantörer och är därför glada att få med Dell i vårt ekosystem. Dell erbjuder oss något unikt inom identitetshantering. Vi ville ha ett flexibelt system som enkelt kunde integreras i vårt eget tjänsteutbud, med en skalbar prismodell som baseras på faktisk användning. Med Dells lösning i botten har vi kunnat bygga ett paket som anpassas efter kundernas varierande krav och som levereras snabbt, säger Markus Melin, chef för Tietos startup-verksamhet Security Services.

- Användningen av molntjänster innebär en utmaning för företagens informationssäkerhet. Identitetshantering spelar en viktig roll i moderna företag som använder molntjänster. Den ser till att åtkomsten till system och information är säker och enkel för de anställda – och att endast behöriga personer kommer åt dem. Tieto är en perfekt samarbetspartner för oss med sin starka ställning i samtliga nordiska länder. Vi har en även en liknande syn på utvecklingen av informationssäkerhet, säger Petri Ahveninen, Software Sales Lead på Dell i Finland.

Bilder:

Markus Melin
Tieto Security Wall

Bakgrundsinformation:

• Läs mer om Tieto Security Services: www.tieto.com/security

• Tietos whitepaper om IT-säkerhet: http://pages.tieto.com/security-services-whitepaper.html

• Markus Melin på Twitter:  @markusmelin and @TietoCorp #security #mssp

För mer information, var vänlig kontakta:

Markus Melin, Tieto Corporation, markus.melin[at]tieto.com. Tel. +358 400 941 121
Petri Ahveninen, Oy Dell Ab, petri.ahveninen[at]software.dell.com, Tel. +358 40 505 1419

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com