Tieto och tre elnätsbolag satsar på digitalisering av verksamheten

Tieto och tre elnätsbolag automatiserar hanteringen av sina nät. Den nya lösningen förbättrar såväl leveranssäkerheten som administrationen och utvecklingen av elnätet och är av stor nytta för olika användargrupper.

Samhället blir allt mer beroende av kontinuerlig eldistribution. Med anledning av detta har nya mål för eldistributionens leveranssäkerhet fastställts i den förnyade finska elmarknadslagen från år 2013. För att uppnå målen krävs omfattande nyinvesteringar under de kommande 15 åren, särskilt av de elnätsbolag som är verksamma på landsbygden. Tieto utvecklar nu, i samarbete med Järvi-Suomen Energia, PKS Sähkönsiirto och Savon Voima Verkko, ett nytt digitalt system för hantering av elnätet, som ska göra planeringen och genomförandet av arbete i nätet mer effektivt.

Det nya systemet främjar framförallt uppföljning av status för projekt och arbeten som rör elnätet och möjliggör en beställningskedja till externa planerings-, bygg- eller underhållsparter. Även data i systemen analyseras och används på ett nytt sätt, så att serviceåtgärder snabbt kan allokeras till kritiska objekt. Elektroniska tjänster som är oberoende av tid och plats, med en obruten informationskedja, garanterar pålitlig dataöverföring utan manuellt utförda faser.

- De skärpta kraven på leveranssäkerhet på den nya elmarknaden förändrar elnätets struktur mer än någon annan händelse på tiotals år. För att vi ska kunna genomföra detta omfattande investeringsprogram effektivt behöver vi fungerande och effektiva IT-system för såväl planering som byggande. Vi har samarbetat med Tieto i flera år kring systemutveckling och därmed blev de en naturlig partner som leverantör av det nya helhetssystemet. Vi är särskilt nöjda med sättet som systemet byggs på, eftersom vi kan påverka arbetet vid varje skede under processen, säger Matti Ryhänen, vd för Savon Voima Verkko.

- Leveranssäkerhetskraven för eldistribution och förändringarna i konsumentbeteende kräver att elnätsbolagen erbjuder mångsidiga digitala tjänster, informationsåtkomst i realtid och mer dynamiska processer än tidigare. Även bolagens nuvarande datatekniska lösningar bör integreras i de nya kraven. Våra långvariga partners Järvi-Suomen Energia, PKS Sähkönsiirto och Savon Voima Verkko är föregångare inom området och vi är glada att kunna fortsätta utvecklandet av nya digitala tjänster i nära samarbete med dem, konstaterar Timo Karpola, Tietos affärsområdeschef för energisektorn i Finland och Baltikum.

För nordiska elnätsbolag innehåller den planerade serviceleveransen även mobila enheter som används i terrängen och som kan spara informationen i samma stund som den uppstår. Elbolagens partners och kunder kan också rapportera sina observationer, till exempel om oförutsedda händelser, till elbolagen – information som sedan kan användas i hanteringen av nätet i högre grad än tidigare.

Lösningen är under utveckling och kompletterar Tietos nuvarande IT-system för planering, uppgiftshantering, lägesbilder och mobila lösningar riktade till nordiska distributionsbolag. Även de befintliga skalbara och branschspecifika molntjänsterna för energindustrin uppfyller de strikta datasäkerhetskraven genom att utnyttja Tietos privata molnplattform belägen i nordiska datacenter.

Timo Karpola, chef för energisektorn i Finland och Baltikum, Tieto
tel: +358 40 5077 196, e-post: timo.karpola[at]tieto.com

Matti Ryhänen, vd, Savon Voima Verkko Oy
tel: +358 44 723 7450, e-post: matti.ryhanen[at]savonvoima.fi

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Järvi-Suomen Energia Oy är ett eldistributionsbolag som hör till Suur-Savon Sähkö-koncernen och vars experter sköter byggandet, driften och underhållet av ett nästan 28 000 kilometer långt elnät samt kundservice i anslutning till nätverksamheten för över 100 000 kunder. Omsättningen är 76 miljoner euro och antal anställda är 26 personer. www.jseoy.fi

PKS Sähkönsiirto Oy (PKSS) bygger, underhåller och utvecklar leveranssäkerheten för kunder och producenter inom det egna eldistributionsområdet. En god beredskap för korrigering av störningar är en väsentlig del av servicen. PKSS betjänar 88 400 kunder och den totala längden på distributionsnätet som man upprätthåller är 22 000 kilometer.  Företaget köper alla underhålls- och byggnationsarbeten i elnätet av externa entreprenörer. Omsättningen år 2014 var 49 miljoner euro och det gjordes investeringar för 28 miljoner euro. Mängden överförd el år 2014 var 1102 GWh. Personalen uppgår till 41 personer. PKS Sähkönsiirto Oy hör till PKS-koncernen. www.pks.fi

Till Savon Voima -koncernen hör förutom moderbolaget även Savon Voima Verkko Oy som tillhandahåller distributionstjänster och Savon Voima Salkunhallinta Oy som erbjuder värdepapperstjänster. Företagets affärsverksamhet består av produktion, försäljning och distribution av el och värme samt experttjänster inom energibranschen. Savon Voima Oyj ägs av Savon Energiaholding Oy, vars ägare är 21 kommuner belägna inom Savon Voimas elnätsområde. Med sin omsättning på 188 miljoner euro (2014) hör företaget till Finlands största försäljare av energitjänster. Vid Savon Voima arbetar ca 180 experter och förutom egen personal svarar de dessutom för en årlig sysselsättning på över 300 personarbetsår genom samarbetspartner. Savon Voima-koncernen är en regionalt stabil investerare och utvecklare av infra. Under år 2014 var koncernens investeringar i anläggningstillgångar över 53 miljoner euro. www.savonvoima.fi